VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



21 aug. 2011

Bröllopshelg


Hej alla mina vänner!

Rubriken blev kanske lite missvisande, men vi vi firar i alla fall att vi gifte oss för ett antal år sedan. Vi brukar alltid fira fler dagar... Det blir ju enklare med maten på det viset. Ja vinerna också.
Kom på att jag många gånger visat abborrfiléer med svampsåser, eftersom vi har det rätt ofta. Så denna gång tänkte jag även visa råa filéer. Jag använder mig nämligen av en lite ovanlig metod för att filea guldklimparna. Jag rensar dem inte utan plockar bara bort filéerna och drar dem sedan av skinnet. Det går snabbare, enklare och filéerna blir ganska snygga. När man kan det. Det blir väldigt fula filéer i början:)
Så på fredagen hade vi abborre med kantareller till huvudrätt och i går hade vi abborre med karl-johanshollandaise till förrätt. Och naturligtvis en hemsläpad Champagne.
Igår hade vi sen en "enkel" favorit i repris dvs getgrytsgratäng.
Lätt som en plätt i detta skede. Jag börjar med att plocka fram en burk med getgryta (två portioner) från frysen. Har ju tidigare berättat hur jag gör den. Jag antar att de flesta inte kan få tag i getkött, men då kan man ta nötkött och göra en boeuf bourguignon. Recept här.
Sen tar jag en liten squasch, som jag först skär bort skalet av och sen skär i små bitar och smörslungar tillsammans med en finhackad gul lök. Mot slutet klipper jag i lite slätbladig persilja och klämmer lite på en citron ovanför.
Under tiden gör jag en normal kantarellstuvning (gärna med en vitlöksklyfta), men med den skillnaden att jag häller 2 dl gräddmjölk och bara låter det koka upp. Man kan riva i lite av en bit favoritost.
Så tar man fram en lämplig ugnsform och häller först i sqaschen, sen getgrytan och till sist kantarellstuvningen. Sen tar jag fram en lämplig hårdost och skär med osthyveln skivor, som täcker hela formen. Ugnen sätter jag på 250 och när det börjar koka så sänker jag till drygt 100.
Igår hade jag plockat upp ett rödvin från Lalande de Pomerol dvs från Bordeaux. Ett mjukt och fylligt vin.
Ostbricka har vi naturligtvis, men de ser ju ungefär likadana ut varje gång eftersom vi ju har bara de ca tio ostarna som vi släpade med oss norrut till sommaren. Och lagret börjar dessutom sina!
Till efterrätt blev det en av mina specialare. Den tänker jag inte ens ge receptet på, men principen är följande. Under ett täcke av likörkryddadmarräng finns lite smultronsorbet på en tunn mandelkaksbotten. Eftersom förrätterna båda dagarna gav en extra äggvita så passade det ju bra att vispa den och krydda den med två tvk hallongelé.
Till detta hade jag mer av en slump plockat ett spanskt sötvin, som vi köpte utanför Tarragona i vintras. På etiketten kunde jag läsa Garnatxa, som är druvan. Faktiskt samma som Grenache på annat håll! Den odlas i östra Spanien (Katalonien) på gränsen till Frankrike. Det var en reserva. Görs enligt sk solerametoden på soltorkade druvor. Mycket prisvärt för 4,85E :)

Inga kommentarer:

Andra sidor