VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 aug. 2011

Lunch i veckan.



Hej alla mina vänner!

I veckan hade vi en trevlig liten lunch, som jag tänkte föreviga här bland man och minnen. Eftersom det var mitt i veckan, så beslöt jag att vi skulle hoppa över den traditionella champagnen och ostronen. Nåja, helt hoppade vi inte över champagnen;)
Så vi gick direkt till huvudrätten, efter att ha stått och smuttat på en varsin liten Kir. Där hade jag planerat en kantarellpaj. Hörde nog före att det inte längre fanns såna i skogen, men det kan ju bero på att jag hade plockat dem! Receptet har jag haft tidigare: HÄR.
Till detta hade jag en sallad toppad med lite saffranmajonnäs. Jag gör den med av en saffranjuice och äggula och olja som vanligt. En aning fransk dressing hade jag även blandat i själva salladen, som bestod av isbergssallad, körsbärstomater, sparris, kapris, kokta ägg, gurka och lite kräftstjärtar. Till detta drack vi ett glas Chablis.
Efter en del diskussioner fortsatte vi med osten. Denna gång bleu d'Augergne, Camembert, Abondance och Maroilles från Frankrike och Kuusamo; en nordisk rökt ost. Brödet som vi åt tog jag ur ugnen då gärstenna hade anlänt, så det var färskt. Till detta tog vi ett glas Pessac-Leognan från Graves i Bordeaux. Och hm, för jämförelsens skull även ett litet glas St-Emilion. Tyvärr lyckades jag missa att fota, men jag hittade en nästan likadan ostbricka i arkivet. Då med förra fikonsyltburken.
Till efterrätt blev det kanske inte helt överraskande det jag kallar smultronparfait. Man kunde kanske diskutera namnet lite, men jag väljer ändå att kalla det för Min Smultronparfait.
Eftersom jag inte haft det receptet här så kommer det nu. Jag hittade en intressant recept på hjortonparfait. Det hade 6 äggulor, 60 gr socker 1/2 liter vispgrädde och 300 gram sylt. Jag gjorde den någon gång (man kan halvera!) och jag experimenterade även med att vispa vitorna och lägga i sylt. Eftersom allt var gott och jag märkte ju att det blev vitor över varje gång, så prövade jag att byta ut lite av grädden mot en äggvita. Enligt min smak ännu bättre, eftersom ju grädden helt enkelt lenar ut den redan milda smultronsmaken.
Så mitt recept nu (på halv sats) är: Först vispar jag en äggvita till rätt hårt skum. Sen vispar jag 2 dl grädde likaså. Sen vispar jag 3 äggulor + 30 gram socker i vattenbad. Först varmt och sen länge kallt. Så blandar jag sylten i äggulorna. Så vispas jag försiktigt i grädden och till sist äggvitan. Sen borde ju parfaiten egentligen sättas i frysen, men jag anser att den blir sämre av det. Jag ställer den istället i kylen kvällen innan. Denna gång toppade jag med lite smultronsylt, som jag lade på just innan serveringen.
Så, viist har jag gjort förändringar genom att tillsätta en äggvita och genom att inte frysa parfaiten. Men parfait är ju franska och betyder perfekt. Så vad ska man då kalla en "perfekt" som man förbättrat? Mitt svar blev: Min Smultronparfait;)
Till detta drack vi en fingerborg Madeira eftersom klockan redan hunnit slå två.

Inga kommentarer:

Andra sidor