VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



2 okt. 2011

En fiskdisk.


Hej alla mina vänner!

Vi bor ju inte mer än 20 km från kusten. Detta gör att man kunde förvänta sig mycket fisk. Och fisk finns. Det men egentligen inte mer än vad det finns mitt i landet. Men märkligt nog så mycket mer än i uppe i norden fast vi då mycket närmare vattnet. Här finns nog en helt annan tradition att KÖPA fisk. Där uppe ska man FÅ fisk brukar jag säga. Helst filead.
Hur som helst så var vi in till en affär i grannstaden, som har 11.000 innevånare. Vi köpte bara kött eftersom det troligen är vår sista grillhelg. Men fotografier gick ju att ta...
Så här kommer först den egentliga fiskdisken från vänster till höger. Jag ska försöka förklara lite det jag kan se.
Till vänster finns lite fisk, som verkar varmrökt. Sen kommer det lite av havets frukter, dvs räkor av olika slag, krabbklor och "havssniglar". Egentligen är det många av dessa fiskar & sjödjur, som jag inte ens vet namnet på svenska. Och egentligen är det ointresant att veta vad en fisk möjligen har för namn, när den kanske inte finns eller säljs på svenska.

Nå nedanför syns nu även sardinfileer och tonfiskbiffar i alla fall.


Och går vi nu högerut så syns de kännspaka laxfiléerna och ett otal fileer av torskfisktyp.


Här syns även den lite nyfikna försäljerskan. Misstänker att hon minns mig nästa gång. Här finns helfisk, plattfiska och "barer", kanske havsabborre. Svårfileade, men goda som kokta.


Mer blandade fiskar. Bl.a. de små forellerna. Jättegoda! Och här slutar själva fiskdisken.

Men inte fisk & skaldjur! För om man vänder sig så hittar men ju ostron (lite) och musslor och andra havsdjur.



Och sen finns motsvarande färdipaketerat.


Och lite mer....


Här samsas terrine på pilgrimsmusslor med rökt strömmingsfiléer.

Jag har försökt uppskatta hur många sorter av färsk fisk & skaldjur de har och kommit till 100+. Sen finns ju naturligtvis även en rejäl frysdisk, men den är ju inte lika skojig. Så det finns att välja på. Knepigt bara att uppskatta koktider, stektider. Val av tillredningsmetod och så det självklara: Vilket vin?

2 kommentarer:

Skogsviola sa...

Jag lade till dig i mina bloggar som jag följer. Har väntat på nytt inlägg och blev jätteförtjust i ditt fiskdiskreportage. Jag är lite avundsjuk på ditt utbud, även om vi har hyggligt på den sidan här på västkusten! Ser fram emot nya inlägg!

stephan sa...

Jo, nog har dom fisk alltid. I Östersjön är man ju van med gädda, abborre, sik, gös, lax och nån frusen räka, typ.

Andra sidor