VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



11 okt. 2011

Längs gatorna i Rouen


Hej alla mina vänner!

Ännu är det mer spännande att gå längs gatorna och se vad de har, än att äta maten. Nästan ;) Nå hur som helst. Denna vecka hade lokalmarknaden benfri grisstek för 3,50/kg, så vi tog en rejäl bit. Gjorde både små snabb-grytor och stekte som de var. Mycket mört. Hemma är nog inte ens ytterfilén så mör. Och med kantarellstuvning så blev det delikat.
Vi gjorde ju en utflykt till Rouen. Besökte katedralen och det gamla torget där ju Jeanne d'Arc brändes på bål. Bilder finns på min reseblogg.
Längs vägen frestade de med det ena och det andra. Kantarellerna kunde vi inte gå förbi. När vi kom in i affären såg vi nog den bästa svampdisk vi sett. Eller vad sägs?

På väg till kassan hade de en fantastisk bärdisk, men vi hade redan hallon och fikon, som vi köpt på torget ...
Men vi vandrade vidare mot torget och där fanns en täckt saluhall med MASSOR med fisk etc etc etc. Lite dyrare än vad vi var vana med, men det är ju en större stad. Håll till goda med detta.
Avslutningsvis en enkel dessert. Så goda hallon tror jag inte att jag fått förr. Jag börjar verkligen gilla lokalproducerat.

Inga kommentarer:

Andra sidor