VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



25 okt. 2011

Pilgrimsmusselmarknad på Côte Fleuri


Hej alla mina vänner!

När vi gör våra små utflykter så passar vi ibland på att samtidigt besöka någon av de många matmarknaderna som är här hela tiden. De har ju sina veckomarknader, liksom vi har här varje fredag, men sen har de sk temamarknader. I denna trakt naturligtvis många äppelmarkander, som vi lyckats missa, och sillmarknader, som vi lyckats missa. MEN vi lyckades pricka in en pilgrimsmusselmarknad. Men som vanligt så har de ju en massa annat till salu, dvs vin och ost etc.
Var lite skoj att se försäljaren öppna musslorna på löpande band. Vi köpte ett kilo för 5€ och han öppnade dem för 30 cnt. Vi var nöjda.
Det som förundrar mig är dessa ostförsäljare som står på alla markander. Visst har de fina ostar, antagligen, men vilka priser. Nårmalt har de hårdostar, som kostar kring 40€ vilket ju är mer än tre gånger dyrare än i vanlig affärer. Och inte verkar deras affärer vara speciellt lysande. Men häftiga ostar har de.
Sen kan man ju undra vad cognac och likörer har med musslor att göra!
För övrigt är Côte Fleuri verkligen värt en resa även om det inte råkar vara marknadsdag. Det finns nämligen ca tio små städer, nästan hopväxta längs kusten. En trevlig tur på ca fyra mil.

1 kommentar:

Unknown sa...

un article interessant sur le sujet des steroides anabolisants et un shop de qualite.

Andra sidor