VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



20 okt. 2011

Lite smått och ganska gott


Hej alla mina vänner!

Så har vi bott en vecka i Normandie och vi börjar känna oss som hemma. Den goda cidern som jag berättade om så får jag nu hemkörd till dörren när jag vill. Kostar ca 1,5€/liter. Smakar typ tre gånger mer än ex Ecusson, som här kostar dubbelt mer. Den är en gosse i en by några kilometer härifrån som gör den själv. Den är ju svag, som den ska, men kanske man ändå kunde kalla den för hemkörd.
En gång har vi hunnit med att äta av de små forellerna som vi är så förtjusta i. Det kanske är regnbågsforeller, men de säljs ju så små att en fisk blir en portion. Så brukar jag koka dem i lite vin, morötter, lök och salt och så kokar jag ner buljongen efteråt och använder den som sådan eller så drygar jag ut den med lite champinjoner. Omväxling mot den fina fisken i norr.
>Häromdagen råkade jag stanna bilen vid rödljus utanför en färggrann affär och hann då läsa att de säljer fårkött från en speciell trakt i Normandie kring ett kloster. Har läst om att spaken blir speciell eftersom de betar på marker, som mellan varven ligger under vatten vid flod. Men att det skulle finnas en affär för detta kött var inget jag visste om.
Bakelser och tårtor har de ett överflöd av här. Oftast har vi ju bakelser, men ibland råkar vi gå förbi deras disk när de har nån liten tårta till specialpris, dvs sista dagen närmar sig. Då kostar en sån här tårta 4€. VEM kan då motstå den? Ingen jag bor ihop med i alla fall.

Andra sidor