VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



1 okt. 2011

Normandie - lite specialiteter


Hej alla mina vänner!

Här nere kallar man ibland området för Gourmandie. Jag tänkte visa lite vad vi hittat så här långt.
Man måste ju börja med brödet, även om det ser likadant ut i hela Frankrike. Grejen är det att ytan är krispig, men innehållet luftigt. Och painen, som det är här, är så hård att man kan hålla i det och bära det. Vilket ju alla gör här. Man får ibland ett papper runt, men det är allt. Normalpriset här är 1,05 för en pain på 450 gram. Vi har börjat köpa halvor, som då kostar 53 cnt. Mycket prisvärt!
Men det finns ju även det flytande brödet. Exempelvis Kronenbourg, som tillverkas i Alsace. Med huvudkontor i Strassbourg. På väg hit var jag till huvudkontoret och ställde det hemmålade stopet på receptionsdisken och tog ett foto.
Men så här köper man ölet numera i Frankrike. Som ex 70 cl flaska, som kostar 1,37 eller i 24 pack. De har alltså 25 cl flaskor. Normalpris är 10,45, men när vi var och handlade så "råkade" de ha 25% rabatt för oss med stamkort. Så 24 kostade 7,83 eller 33 cnt/putteflaska eller1,3€/liter. T o m ölen är prisvärd här :)
Departementet har bara en AOC-ost, nämligen Neufchatel, som uttalas Nööschatell, ungefär. Den klassiska formen är den hjärtformiga, men det finns även små ostar på 100 gram, som görs i små rektangullära formar för enkelhetens skull.

Vår vänliga hyresvärdinna kom med en flaska lokal cider. Och den var verkligen aromatisk. Det var ju för några år sedan när vi bodde i Bourgogne, som jag lärde känna den franska cidern. Som görs enbart av äpplen. Inte som den nordiska med vatten, socker och naturidentiska aromer. Men så går de ju inte att jämför i smak heller. Men nu har jag ju hittat något som är lika långt från en industriellt gjorda franska cidern. Helt annan smak. Mycket mer smak. I början nästan för mycket. Men när man sen jämför så märker jag att den cider jag lärt mig att älska ligger hästlängder efter. Ska bli intressant att få höra vad det kostar...



Jag som trodde att inget slår en fransk croissant så har fått lära mig att det var fel. Det finns något i Normandie, som heter Galette aux Beurre, som är hästlängder bättre. Första morgonen kom vår vänliga hyresvärdinna med en, och det var början på en ny last. Jag har sett dem i flera boulangerier, så det blir nog många fler under vår vistelse här!

2 kommentarer:

maria sa...

hej stephan!
inspirerande blogg du har, kommer bli återbesök.
vänligen maria

stephan sa...

Skoj. Såg att du är i Australien. Ett land som jag ju känner för vinerna, men inte vet nåt om maten.

Andra sidor