VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



1 okt. 2011

Normandie - lite allmänt.


Hej alla mina vänner!

Så var det dags att underöka maten och lite annat i Normandie. Första morgonen hamnade jag naturligtvis till boulangeriet för att ställa mig i brödkön. Det fanns mycket som frestade där.


Det gäller ju att snabbt fixa till en anständig "vinkällare". Här är ett av inköpen. Macon-Village 5,40, Vit Touraine 3,39, Graves 4,07, Richards pastis 15,58 (1l) DOM 17,95 (0,7L), Morgon 5,15, Crozes-Hermitage 5,99 dvs ”dyrt vin” liksom Chablisen för 6,75. Cidern kostar 0,99 om man tar med kapsyl och 1,37 med grimma. Smaken har jag inte märkt nån skillnad på, men det känns ju festligare med grimma.

Så råkade det sig att svärmor och en god vän råkade fylla jämnt samma dag. Vi kunde ju inte vara närvarande, så vi försökte fira det genom att göra en anständig middag, även om det nu råkade vara en tisdag i kalendern. Fotot nedan visar lite av vad vi då hittade. Räkorna låg på 6,95/kg. De är inte helt små... Champagnen under 10€. Ostarna, utom getosten ligger under 10€. Bakelserna ca 2€/styck. Jordgubbssylten 1,77 för 700 gram. Används ofta till fattiga riddare. Vill bli lite bröd över... Lite kycklingfiller, och champinjoner för 3,99/kg och de runda stenarna från stranden gratis! Se resebloggen!




På fredagar har vi stor marknad i byn, dvs inte bara mat utan även skor, burfåglar, madrasser byxor och andra onödigheter. Vi köper mest mat av transporttekninska skäl. Med hjälp av supermarketen i kvarteret bredvid såg det ut så här:
Marinerad kyckling för grillen. Fikon för 4,6/kilo, kantareller 9,8/kg, champinjoner 3,90/kg, bananer 1,3/kg, halv pain (bröd) (225gr) 53 cnt, ägg (utanför bilden) 2,10 / dussin, och jordgubbarna från Sologne för 3,9 /kg. Och Neufchatelosten, den enda AO-osten från departementet, 1,90 / 200 gram.
När vi var i grannstaden råkade vi passera denna fruktaffär:

Inga kommentarer:

Andra sidor