VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



24 nov. 2011

Hargryta och jätteräkor


Hej alla mina vänner!

Börjar vara dags med lite minnen igen. Räkor är ju aldrig fel. Ibland känner man för lite större än de vanliga. Till detta hade jag gjort något så komplicerat som saffranmajonnäs. Nå av bildens två räkor, så åt jag bara den ena. Till detta tyckte jag att ett glas mousserande Crémant d'Alsace, rose kunde passa. Inte så illa.
Huvudrätten blev en nyhet för mig. Vi hade lyckats få tag i två harstekar och jag gjorde som hargryta på mitt sätt, dvs som vanligt.
Stekte de två harstekarna och satte dem i en stor kastrull med 1,5 glas rödvin, en 1/2 mycket liten kålrot, en 1/2 morot och en gul lök, några vridningar med fem peppar, lite extra kryddpeppar, nejlika, provencalska kryddor och lite salt och fyllde på med vatten så det täckte. Fick koka några timmar.
Plockade upp stekarna och lät dem svalna. Skar bort köttet och skar det i mindre bitar och slängde benen tillbaks och nu fick det börja koka ner.
Så smånigom kunde jag sila alltsamman och det fick fortsätta att koka ner. Så småningom satte jag i två msk björnbärsgelé, och en tsk mjöl och det var klart för att sen få tillbaks köttbitarna.
Under tiden hade jag gjort en svampsås på svart trumpetsvamp och 1/4 hackad morot och några schalottenlökar etc och lite potatismos. Serverades med björnbärsgelé och ett glas Crozes-Hermitage. En mustig rätt.
Och vinet passade även bra till den rätt kraftiga ostbrickan med tre ostar från Normandie; Pont l'Évêque, Livarot och Camembert - alla på opastöriserad mjölk och aromatiska! En liten bit Bleu d'Auvergne fick komma med.
Efterrätten var enkel att "tillreda", liksom ostbrickan iofs...

1 kommentar:

Sofia sa...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

Andra sidor