VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



16 nov. 2011

Salon de la Gastronomie i Pont l'Évêque


Hej alla mina vänner!

Under den långa helgen hann vi även med lite matutflykter. Den 11 november, på vapenstilleståndsdagen (efter första världskriget) blev det av att fara till en tredagars mässa i oststaden Pont l'Évêque. Det finns ju en vitmögelost med PDO rättigheter, som har uppkallats efter staden.
Eftersom marknaden var i tre dagar så hade vi nog förväntat oss en lite större mässa än bara i ett hus, men det gjorde inte så mycket eftersom det ju egentligen staden vi ville se och mässan bara var lite bonus.
Ytterligare ett minus var i alla fall det faktum att ingen sålde den lokala osten. Inte heller grannostarna Livarot och Camembert gick att få tag på. Jag hade ju lite planerat resan så att vi ju skulle komma halvvägs till Camembert och att de säkert skulle komma oss till mötes.
Däremot hittade vi en Quiche Lorraine, som var omgjord till Quiche l'Évêque med lite lokal ost.
Även lite rökt kött från Korsika och lite lokal sylt hamnade ner i väskan.
Utöver mat, så sålde man även hela serviser. Om de fick några sålda kunde vi inte se. Inte heller verkade det vara någon rusning efter de underbara muggar, som de försökte sälja. På fotot syns några med det aktuella vilt-temat, men det fanns många alternativ.
Nå, på väg hem så fick vi vika in på den lokala supermarketen och där hade de lokala ostar, så vi kunde köpa både Pont lÉvêque, Livarot och Camembert. Alla gjorda på opastöriserad mjölk och väldigt aromatiska!

Inga kommentarer:

Andra sidor