VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



14 nov. 2011

Krämig krabbsoppa och annat från helgen


Hej alla mina vänner!

Det blev en längre helg än vanligt eftersom vi ju firade vapenstilleståndsdagen på fredagen. Kvällen innan kändes rätt att öppna en rosa champagne. Till detta hade jag "tillrett" en enkel sallad. Kallrökt lax på mitt franska sätt, dvs med lite vaktelägg, sparris, champinjoner och kapris. Över detta droppade jag lite saffranmajonnäs. Enkelt och gott. Borde ha varit en mild ost, men råkade inte ha någon lämplig på osthyllan.
Champagnen räckte självfallet till två måltider, så dagen efter tillredde jag en krämig krabbsoppa. Har experimenterat lite med denna och var nu så nöjd att jag vill memorera receptet.
Man börjar med en (helst) levande krabba. Den läggs i kokande vatten och kokas ca 10-12 minuter. 700 - 1000 gram. Sedan kyler jag ner den lite och krossar skalet. Plockar ur det som ser ätligt ut. Ex rommen denna gång! Lägger resten i en kastrull med vatten, som får koka upp. Så går jag igenom alla ben och klor och krossar dem och pillar ut köttet och lägger skalen i kastrullen. Sen silar jag detta och låter det koka ner.
Vid sidan om kokar jag 1,5 dl vittvin, en finhackad morot, några schalottenlökar och några cm purjolök. Duttar i lite persilja och dragon. Saltar lite. Men ingen peppar eller chili!
När buljongen kokat ner lämpligt, så slår jag ihop de två koken och så småningom häller jag i 2 dl grädde och en 1/2 dl mild ost. Denna gång en pastöriserad Camenbert. Några kaprisar kan alltid åka med.
Innan serveringen lägger jag i två äggulor OCH krabbköttet! Kommer att tillreda detta många gånger. Detta räckte bra till två portioner som huvudrätt och två som förrätt följande dag.
En kväll hade vi lite lokal nötfilé med stvart trumpetsvapstuvning ink lite hackad morot. Till detta ett potatismos, som blev lite löst... och hemlagad svartvinbärssylt. Från vinvinden hade jag plockat ner en Pessac-Leognan från Bordeaux. Vi var nöjda.
Ostbrickorna var lite varierande, men denna var kanske den trevligaste. Hade varit till Pont l'Évêque på en matmässa och köpt de tre AOP-ostarna: Pont l'Évêque, Livarot och Camenbert.
Alla gjorda på opastöriserad mjölk och visst märktes skillnaden. Framförallt när kylskåpsdörren öppnades! Sen satte jag med en bit Bleu d'Auvergne och lite vindruvssylt, som vi även köpt på matmässan. Myckte kraftig och välsmakande.
Helgen igenom var efterrätten enkel eftersom vi köpte en chokladtårta från chocolateriet, som vårt boulangerie även kallar sig. En dryg sak.

Inga kommentarer:

Andra sidor