VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



6 apr. 2009

Vår i Bresse






1.4 Hej alla mina vänner!

Nu börjar våren på allvar komma hit. Idag var det +19, vilket var det varmaste sen den dagen vi kom. Och jag har sett att de lovar +20 i helgen.

Hitintills har det mest varit våra vinterfåglar, som talgoxe, blåmes, koltrast, skata, gråsparv, pilfink o dyl, men igår bongade jag min första svarta rödstjärt då ett par satt sig i syrenen så vi satt och åt räkor i eftermiddagssolen.

När vi for till Bourg-en-Bresse, så såg vi många andra träd o buskar, som blommade på bar kvist än de okända gula buskarna. De som är ljusröda kallar vi körsbärsträd. Sen såg jag ett vitt träd i ett av klostergårdarna i Brou, och det kallade jag mandelträd. Sen finns en sort med stora blommor. Vissa är röda och vissa vita. Vet någon vad de heter? Är det samma som brukar blomma då Lundastudenterna sjunger in våren?

Hur som helst så var det vackert då vi körde genom Beaujolais och återsåg Côte Brouilly och sen körde över stilla Sâone och på en spikrak väg genom ett flackt landskap mot Bourg-en-Bresse.

Vi hade två punkter att pricka av. Först via turistbyrån vi till marknaden för att leta efter kyckling. Frun hittade en väska och jag en kycklingfärgad hatt på vägen. Efter att ha köpt kycklingen så köpte vi även champinjoner, vitlök, sparris, haricot verts, jordgubbar, några flaskor Saint-Veran (vitt från Macon) och efter ett rejält letande hittade vi snabbmat, som blev någon turkisk specialitet!!

Så for vi till en parkbänk bredvid en av Frankrikes mest besökta kyrkor; en otroligt vacker gotisk kyska från 1536 med något så unikt som ett trippelkloster. I det bortre hörnet på det vänstra tornet satt för övrigt en vitstork och klapprade! Mer om kyrkan i resebloggen så småningom, men har ni vägarna förbi innan jag hinner skriva något, så besök den!

I vackert, nästan försommarväder så kunde vi i lugn och ro äta vår snabbmat med ett glas Saint-Veran och avsluta med lite jordgubbar medan några råkpar med färdiga bon råkade göra små råkor i några lövträd i närheten.

Efter besök i kyrkan/klostren/konstmuseet/gravplatserna, for vi hemåt och lyckades även se en kycklingfarm, där man verkligen kunde se vilka enorma fält de små liven kunde springa omkring på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att du fått se levande Bresse-kycklingar, har hittills bara skådat dem på marknaden. Det ser ut som de hade en del rejäla ostar på marknaden/saluhallen.

stephan sa...

Jo dom har nog att springa omkring pâ.
Minns jag rätt sâ var det Tomme-ostar.

Andra sidor