VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



6 sep. 2008

Matdagboksavslutning


Hej alla mina vänner!

En av mina passioner är patéer av olika slag. Brukar alltid köpa hem ett litet lass när vi är på resa. Man får ju världens snabbaste förrätt bara genom att ta någon tesked / skiva och dekorera med något salladsblad eller nån oliv eller vad man nu råkar hitta på 2 sek. Frun är emellrtid inte alltid så intresserad, men i Sully-sur-Loire på vår favoritrestaurang så åt jag en varm förrätt och inspirerad av denna så har jag utvecklat detta.

Paté i äggstanning. Man sätter ugnen på 225 och tager fram två små ugnsformar. Vispar lätt tre ägg, hackar en skiva rökt skinka och en skuren skiva ost. Häller hälften av ägget i vardera skålen och strör i lite skinka och ost. Ovanpå så lägger man några matskedar paté och så in i ungen. I S-s-L var det en lös äggstanning, men själv prefererar jag den med lite färg.
Till detta hade vi en Chardonnay-Viognere från Languedoc.

När ugnen engång var varm så gjorde jag en rejäl stuvning på skogssvamp, som jag lade på två tallrikar. På detta lade jag rejält med räkor och rev lite Racletteost ovanpå. Så in i ugnen tills osten smält. Enkelt och inte alls så illa, om jag får säga det själv. Kunde kanske kalass Ostgratinerade räkor på skogssvampsbädd.


Självklart en sallad eller denna gång en varmsallad dvs en ratatouille på squash, paprika, tamat och rödlök och örter.


Sen en liten ostbricka bara med kex och till sist lite glass enligt eget val med en klick nyvispad grädde och lite strössel och pepparmyntsté.

Inga kommentarer:

Andra sidor