VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



21 sep. 2008

Spagetti a la carbonara

Hej alla mina vänner ink Frun!

Den mest typiska av mina gräsänklingsrätter är nog spagetti a la carbonara. Frun gillar den inte så jag måste ju passa på. Är kanske lite grov.
Enligt kokboken ska det ta 25 minuter att tillreda den, men det förstår jag inte hur det är möjligt. Men hinner ju nästan röka köttet på den tiden.
Nå man sätter på spagettivatten och tar fram en stekpanna och rökt sidfläsk ca 75g enligt min smak. Man väljer ett kött som verkligen doftar av kolet inte något med rökaromer. det är ju detta som gett namn åt rätten som på svenska blir kolhandlarens spagetti.
Så skär man bort svålen, som man kan ge åt katten. Det gillar han och skulle gärna äta mer, men hans mage tål inte det riktigt. Så det är nog bättre för alla att han bara får små portioner.
Fläsket strimlas och så hamnar det med lite smör i en stekpanna medan spagettin får koka. Vi har numera aldrig spagetti hemma, så det var jag tvungen att inhandla. Tog samma märke som förr dvs det som är Nr1 i Italien. Men jag noterade att de är mycket smalare nuförtiden, nästan som de kinesiska vermicellerna.
Så tar man en äggula och rör i en msk grädde. Och så krossar man några svartpepparkorn över fläsket. Slår vattnet av spagettin och rör i ägg/gräddeblandningen och slår sedan köttet över spagettin. Förr slog jag nog allt fett, men nu fick lite vara kvar i stekpannan.
Sen är det bara att lägga det på en tallrik och strö över 2 msk riven parmesan. Enligt receptet skulle det blandas med ägg/grädde, men jag gillar att ha det överst.
Som extra så satte jag en msk finhackad persilja. Gräsänklings eller ungkarlsmat serveras ju av tradition helt utan sallad, men jag tänkte att en halverad körsbärstomat inte skulle kunna skada utan kanske t.o.m. ge en liten italiensk känsla på det hela.
Och hur man ska få 25 minuter att gå när spagettin kokar på 3 minuter är som sagt en gåta.
Blev kanske lite generös portion, men jag brukar inte sitta med ostbricka och efterrätt när jag äter för mig själv. Däremot hade jag en liten förrätt med gravad sik och lite speltpannkaka.
Till spagettin hade jag en kraftig pinotage-shiraz från Syd-Afrika eftersom jag inte gillar italienska viner.
Som synes så plockade jag även in några blommor då jag var och hämtade persiljan, så att jag skulle ha något vackert framför mig även fast Frun saknas.

Inga kommentarer:

Andra sidor