VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



8 nov. 2010

Gryta på rapphöna eller fasan.


Hej alla mina vänner!

Nu har jag experimenterat lite mer med vildfågel, som vi för tillfället har möjlighet att få tag i. I helgen gjorde jag två stuvningar på två olika fåglar; den ena på en rapphöna och den andra på en fasan. Orsaken till detta mörkliga arrangemang var att vi hade fått fyra rapphönor med villkoret att jag skulle tillreda en åt våra hyresvärdar. Så jag testade mina nya idéer och gjorde en stuvning åt dem och en åt oss.
Och eftersom vi var nöjda med resultatet, så skriver jag ner receptet rätt så detaljerat denna gång. Mitt mål är ju att få god mat och Frun anser att ben inte skall få finnas på tallriken och då gör jag så här när jag vill tillreda en fasan a la Loire (eller rapphöna a la Loire)
Jag tar fram en helt rensad fasan och skär bort fileerna och lägger dem i kylen. Så tar jag 2/3 flaska av ett mjukt vin på Cabernet franc, ex Saumur i detta fall och slår i en rejäl kastrull och låter det sakta koka upp.
Så skär jag bort benen och delar skorvet och låter bitarna steka i lite ankfett innan jag lägger dem i vinet, tillsammans med två tärnade morötter, två medelstora gula lökar, en nypa bouquet garni, en nypa timjan, en liten kvist rosmarin, lite salt, och två små vitlöksklyftor. Detta får koka i 1,5 h (rapphöna 1h).
Under tiden låter jag 10 kastanjer få grillas i ungen. Låter dem svalna och skär dem sen i små tärningar.
Så plockar jag bort köttbitarna och låter dem svalna. Fonden silas och får koka ner. Så plockar jag köttbitarna från alla bitar och ger benen och grönsakerna åt hunden!
Så låter jag en påse höstkantareller svettas med en hackad schalottenlök. När fonden är nerkokt till ca 1/2 dl och svampen verkar klar, så skär jag filéerna i småbitar och steker sem tills de får lite färg med ankfett i en wokpanna. Så häller jag fonden, svampen och kastanjerna i wokpannan och allt är klart.
Valde att servera detta med en potatisgratäng och en klick björnbärsgelé och ett glas Saumur-Champigny, som vi ju råkade besöka häromdagen. Eller egentligen var det planerat. Eftersom vi skulle ha fasan och vi ville ha de två vinerna. Dagen efter tog vi nämligen ett glas St-Nicolas-de-Bourgueil till fasanen.

Inga kommentarer:

Andra sidor