VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



13 sep. 2008

Hipp hurra! Jag vann!


Hej alla mina vänner!

Som den noggranne har noterat så kom ett av mina recept till finalen i vår lokala mattävling. Det gällde recept på förrätt, huvudrätt och efterrätt. Huvudrätten skulle innehålla lammkött. Min förslag var fårgryta och som tillbehör ett mos, gjort av både potatis och morot och som extra prick på i:et lite äppelsylt.
Har lärt mig att man ska kalla lamm för får, av diplomatiska skäl...
Detta föll juryn på läppen tydligen för i konkurrens med två fullblodsproffs så vann mitt recept.
Så förutom den stora äran och det guldfärgade diplomet så fick jag bära hem en stor matkorg bestående av ett flertal lokala korvar, smör, ostar, jordgubbar, gravad sik, rucolasallad, senapsburkar för ett regemente, äpplen, chili (som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med - det hör inte hemma i mitt kök) lokalt bröd, leverkorv, körsbärstomater, osv. Synd bara att jag kom direkt från butiken efter veckoslutshandlandet till prisutdelningen och den efterföljande middagen.
Där kunde jag i trevligt samspråk med de andra finalisterna avnjuta en niorättersmeny, dvs tre förrätter - huvudrätter och efterrätter. Allstå alla finalrätterna. Värre har man sannerligen ätit!
När vi skiljdes så sade jag: Vi ses om ett år igen!
Och jag ser sannerligen fram emot samma slag av måltid igen.
Jag kommer att återkomma med receptet när det verkligen känns som säsong för en mustig fårgryta.

Inga kommentarer:

Andra sidor