VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



14 sep. 2008

Klassisk fransk dressing

Hej alla mina vänner!

Häromsistens skrev jag rubriken Matdagboksavslutning. Jag kan trösta er att det inte gällde denna matdagbok utan vår IRL-bok. Eller egentligen vår sjätte. Den tog slut. Så nu har vi börjat vår sjunde matdagbok, där frun (ja hon är den enda i familjen som kan skriva så att någon även följande dag vet vad det står) brukar skiva upp våra menyer, drycker, musik och ibland vad som hänt i veckan. Så småningom började hon även rita lite och numera så tvingar hon ävben mig att rita något, som någon oftast måste ge en förklarande bildtext till.

Det hela började den 24 augusti 1990 då jag av någon anledning hade en skriven menu för oss två:
Sherry Oloroso
Timbales de crabe avec buerre blanc
Vin rose noveau de chateau
Docuer poison
Salade avec sauce vingraitte
Crepes avec gelée de blanc groseilles
Codornieu
Café au lait

Detta var antagligen året efter att jag gått i en kurs i köksfranska. (Och jag har inte nu kollat upp hur rätt franskan är!) Vissa saker har dock ändrats. Exempelvis så dricker vi inte kaffe mer. Och sällan spanska viner. Men vissa saker består:



Salladsdressingen är densamma ännu! tagen från ett anjovisrecept i Cattelins bok. Klassisk och enkel:

Man börjar med en dl (vittvins/äppel)vinäger och rör i 3 strukna tsk salt, 1 tsk (Dijon)senap, 1 tsk nymalen svartpeppar (eller korianderfrön, som är mitt påfund). Slår detta i en halvliters flaska och slår på med olja. Man kan ta olivolja, men då måste man vara van med smaken för den kan uppfatats som kraftig. Eller 50/50 inhemsk/olivolja. Här kan man ta den finaste olivoljan, som ju inte är bra att steka i.
Om man sätta lite piff på den, så tar man 1-2 vitlöksklyftor, som man finhackar och lägger i.
En grekisk dressing, till den grekiska salladen, får man om man tillsätter lite oregano.
Fotot är ju detsamma som tidigare! Brukar just nu laga dressingen i en flaska, som innehållit valnötsolja och som köptes i Languedoc senaste höst. Mat o minnen!
Dressingen tar ca 6 minuter att tillreda. Vi tar 3 cl per gång, vilket gör att dressingen tar 22 sek/måltid. Besökte en gång nån hälso/sportsida. (Sånt händer!) Där de frågade om dressingvanor. Bara 1/3 lagade själv. 1/3 köpte vanlig o 1/3 light. När det tar 22 sek/gång och då man i lightdressingen bytt ut en del av den nyttiga oljan mot socker och stabilisatorer! Undrar hur nyttiga de är?
Men matdagboken behöver ni inte orora er för. Tvärtom har jag noterat hur lätt det är att hitta recept i egna bloggen jämfört med mina samlingar här och där... så jag kommer tvärtom att flytta min receptsamling hit och göra en liten innehållsförteckning där man lätt kommer från innehållsförteckningen till receptet via en länk.
Kommer även att gå igenom våra IRL-böcker för att vaska fram gamla godingar. Även om vi ju inte skrivit varje vecka och ibland även haft pasuer så finns det lite att ösa ur eftersom den aktuella boken nu inleddes med menu nr 609.

Inga kommentarer:

Andra sidor