VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



28 sep. 2008

Lasagne med recept!



Hej alla mina vänner!

Nu är ju Frun hemma och då är det naturligtvis dags för hennes favorit: lasagne, som jag skrev om i ett av mina första inlägg. När jag skulle börja göra min innehållsförteckning, så noterade jag att jag inte hade receptet med. Nybörjarfel. Tittade lite på nätet och noterade vilka fuskverk det fanns som kallades goda lasagnerecept. , jag tar därför med mitt recept, som jag hittade i en italiensk kokbok, och som jag naturligtvis sedan förbättrat själv.
Detta räcker till två gånger för oss, dvs det är antagligen för 6 personer.
Man börjar med att steka en köttsås i smör/olja på ca 350 gram fårmalet. Fuskar man med vanligt så får man skylla sig själv! Finhackar en rödlök och en morot som får steka med köttet. Borde ha haft en selleristjälk, men fick improvisera med en halv palsternacka istället. Lite salt och några krossade svartpepparkorn. Buljong(tärning) och 3 dl rödvin. och 3 msk tomatpuré. Ev lite vatten så att det täcker. Själv tillsätter jag en hackad vitlöksklyfta och lite timjan/provencalska kryddor.
Så skall detta koka på mycket svag värme i minst tre timmar. Glöm alla fem-minuters recept! Eventuellt får man lägga till lite vatten efter hand så att det inte bränner fast. Men jag ryser när jag ser ett recept som börjar med orden: "Sätt ugnen på 225 grader."
Nå, 3-5 timmar senare så kan man börja laga beachamelsåsen, och sätta på ugnen. Jag börjar med att plocka fram 100 gram svamp; champinjoner eller skogssvamp, som det lyckligtvis blev igår. Frun hade själv turen att hitta lite. Svampen och en klick smör i en panna och så får de svettas lite. I en tjockbottnad kastrull så lägger man i en klick smör och två msk mjöl och låter det får lite färg och så börjar man hälla i lite mjölk, totalt 7,5 dl. (Har man färska lasagneplattor så räcker det med 5 dl.)
Så häller man svampen i bechamelsåsen som måste få koka på svag värme 10 minuter, så att mjölsmaken försvinner. Inte fuska med 3 minuter!
Så tar man fram en lämplig form som rymmer fyra normala plattor. Köp inte fullkorn. De kan ni få gratis av mig! Ta en frukt om ni vill få i er fibrer.
Så häller man lite av såsen i formen och täcker den med fyra plattor och hälften av köttsåsen och 1/3 av mjölsåsen. Så fyra plattor, som man kan trycka till lite, resten av köttsåsen och 1/2 av mjölsåsen och plattor och så resten av såsen.

Så river man ca 120 gram ost och strör över och toppar med lite riven parmesan. In i ugnen ca 15 minuter. Kan stå kvar i varm ugn med öppnad lucka lite till medan man äter förrätten, som igår blev två stekta abborrfiléer med örthollandaise och lite sallad.
Lasagnen bör ätas med skivad kryddgurka, som tyvärr saknades i kylen igår så det fick bli citronfyllda oliver, vilket var helt ok.
Gör ni så här, så får ni en jättegod lasagne. Fuskar ni, så får ni bara en god lasagne!
Till lasagnen och den lilla ostbrickan avnjöt vi en röd Anjou AC. Området ligger i västra Loire kring Angers och där gör man mjuka prisvärda vinerBordeauxdruvan Cabernet Franc. Den hade kostat 3 €... I Angers gör man föresten den kanske inte helt obekanta Cointreau-likören. Taken i staden täcks av deras svarta skiffer och det som synes lite speciellt ut uppifrån slottet mitt i staden.

Inga kommentarer:

Andra sidor