VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



19 okt. 2008

Ett privat jubileum

Hej alla mina vänner!

Igår hade vi två av våra vänner på middag, så de kunde se hur våra middagar ser ut IRL.
Eftersom de kom vid Pastistiden, så inledde vi helt naturligt med detta. Sedan blev det en lokaltallrik med ett mörkt bröd, smör och en lokal ost. Lite kryddgurka och av smakning av en lokal fårsalami och en gourmetsenap, som enligt den anspråkslösa produducenten skulle vara godare än Dijonsenap. Salamin och senapen var faktiskt delar av de priser jag fick för mig vinnande fårgryta nyligen och våra gäster var inte mindre än våra fårleverantörer!
Allt var producerat inom cykelavstånd, även om det t.o.m. för mig skulle bli en lång cykeltur för att hämta allt på en gång.
Till detta avnjöt vi en Cremant d'Alsace.
Sedan blev det att ta en paus medan jag tillredde stekta abborrfiléer och en örthollandaise och plockade fram en färdig höstsallad med valnötter och valnötsdressing. Till detta testade vi en chilensk chardonnay.

I följande paus hamnade jag att steka några pärlhönsfiléer och en potatisomelett och koka lite broccoli, samt att värma lite smör och en förberedd stuvning på rödgul trumpetsvamp på vedspisen. Jag hade använt purjolök istället för den traditionella schalottenlöken. Naturligtvis blev det även en gelé - svärmors rödavinbär.
Även om fågeln kanske borde serverats med ett vittvin så hade jag valt ett lätt rödvin från Provence, en AOC Coteaux de Ventoux. (Ingen kom ihåg kameran, men så här såg de ut en gång tidigare)
Under följande paus avtäcktes en tavla och jag smög mig två gånger in i köket för att avsluta tillredningen av en smördegsinbakad Camembert och Svart Castello med fårost och lite hjortonsylt.
Man börjar alltå någon dag innan att göra en smördeg. Så tar man en burk hjortonsylt och värmer upp den lätt så att den blir flytande och silar bort kärnorna och sätter den kärnfria sylten tillbaks i burken. På eftermiddagen tar man fram två portioner smördeg och kavlar ut den i fyra delar, tjocklek sk femöring, en sån som man vänder på.
Så delade jag Camemberten i fyra delar och skar bort 1/3. Plockade fram Castellon och skar en motsvarande (1/3) bit och lade på. Vände den så att Castellon hamnde nedåt. Vek ihop paketet och vände det upp och ner (Castellon upp). Man kan sedan med en vass kniv rista in ett hjärta eller i detta fall gårdens bomärke.

På kvällen behövde jag bara sätta in dem i ugnen på 225 graden i 5 minuter, sen sänka tempen till 175 och låta dem få fem min till. Brukar fungera rätt bra. Och tillsätta en klick kärnfri sylt. (På bilden är det aprikossylt, men skillnaden är mikroskopisk) Tror knappt nån märkte att jag var borta.
Vad vi drack till detta vet endast Frun i huset.
Efter detta blev det en kort paus i köket där nu även grannen fick hjälpa till lite i förberedelserna. Så serverades husets efterrätt. Kan medge att den kräver lite förberedelser, men den brukar vara värd det. Tyvärr kommer jag inte att beskriva den mer eftersom jag hoppas kunna använda receptet i någon kommande mattävling. Försökte även senast, men den föll inte juryn i smaken. Måste kanske förenkla den lite. Frun hade igen blandat ihop en hemlig dekokt.
Till detta lyssnade vi bl.a. till Benny Anderssons Orkester, Elton John, Mozart, Taube, Vivaldi, Nat King Cole, Madonna, Ledin, Peterson-Berger, och diverse annat blandat slumpmässigt från apparaten.
Vi hann snabbt dofta lite på cognacen innan det var dags för gästerna att gå hem. Tiden gick fort och våra princessor skulle förvandlas till något, som vi inte ville veta eller så skulle de små göra något elakt fuffens. Så vi får fortsätta att lösa världproblemen nån annan gång.

Inga kommentarer:

Andra sidor