VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



8 okt. 2008

Snabbmat och enkel buljong



Hej alla mina vänner!

Hörde att mina recept tar lång tid att göra! Det ligger nog lite i det. Men så här långt så är det ju mest helgmat, som jag skrivit om och sån får ju ta lite mer tid. Förrätterna tar dock ofta mycket lite tid. De går även ibland att förstora till huvudrätter.
Å andra sidan så tar inte själva matlagningen alla gånger så lång tid. Det tar antagligen lika lång tid att tillreda en snabblasagne som min fyratimmars variant. Det tillkommer bara en liten väntetid. Sen kan man ibland tillreda även mina rätter lite snabbare om man så önskar.
Allt kan göras på två sätt som fransmännen säger. Exempelvis så kan man göra en långsam (lite bättre variant) av broiler genom att köpa ungtuppar av grannen och föda upp dem ett halvår, slakta dem, och grilla dem. Men då kräver det att man har annat att äta under tiden. (Julius på bilden fungerade enbart som nöjestupp)
Men nu tänkte jag i alla fall skriva om hur jag lagar snabbmat; grillad broiler med sallad. Man köper hem en grillad broiler. Så tar man fram en salladsskål och skivar och hackar lite isbergssallad, en tomat, 1/6 gurka, 1/5 gul paprika, lägger i några bitar fetaost, en msk solrosfrön och en msk russin. Slår över 2 msk fransk dressing (se receptsamling) och maten är klar. Ingen hinner svälta ihjäl!
Sen när alla är färdiga så samlar man ihop skrovbitarna och börjar förbereda nästa tillredning genom att göra en enkel buljong. Fick idén av Nigella. Hon berättade att hon alltid tiggde till sig broilerskroven när hon blev bortbjuden på snabbmat för att göra buljong på dem. Då tänkte jag att om en av Englands rikaste änkor täcks fråga efter broilerskrov så måste väl jag i alla fall kunna prova på våra egna överblivna skrov!
Man kan frysa in dem och ex laga buljong a la Nigella på tre skrov. Sätt skroven i en stor kastrull och häll i vatten så att det täcker. Låt koka en timme på svag värme. Sila bort skroven, höj häll buljongbörjan i en smal kastrull och koka ner tills det kvarstår ca 2 dl per skrov. Ta av elden och svalna lite. Så brukar jag plocka fram små plast"snaps"glas och räknar med 4-5 per skrov. Låt dem svalna helt. Lägg lite plastfolie runt varje glas och plocka fram en tom äggkartong. Placera dem där. Skriv på datum och lägg in dem i frysen. Sen är det bara att använda ett glas istället för en buljongtärning i många sammanhang. De flesta recept blir bättre. De flesta av mina recept där det står "buljong" är gjorda på denna buljong, utom när jag skriver grönsaksbuljong.

Inga kommentarer:

Andra sidor