VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



1 nov. 2008

Helgafton med smördegsinbakade abborrfiléer.




Hej alla mina vänner!




Fortsatt experimenterande med fårsalamin. Nu blev det nåt som kanske kunde heta fårsalamiäggstanning. Började med att finhacka en halv schalottenlök och lät dem marinera i en msk vinäger och en msk olja någon timme. Sedan fick detta lite värme på spisen så vinägerna kokade bort. Lät det svalna och vispade i tre ägg och en msk hackad slätbladig persilja och lite salt och in i ungen ca 220 grader tills det blev klart, som det heter ca 14 minuter, kanske.


För att sedan kunna servera smördegsinbakade abborrfileer, så eller tidigare hade jag stekt fem abborrfileer och låtit två hackade vitlöksklyftor och 2 msk smör puttra en stund och sedan svalna. Så tog jag fram lite smördeg som jag kalvlade ut och lade lite vitlökssör och två/tre fileer på och gjorde ett knyte och lade in i kylen. Där måste de vara en halvtimme, men kan ligga enhalv dag. Tillredde en stuvning av skogssvamp och lät den vänta på sin tur.

Medan vi åt ett nytt experiment av den franska löksoppan så fick smördegspaketen vara i ugnen. Prövade nu ett recept med 250 grader 5 minuter och sen 200 grader ca 7 minuter och tyckte det blev ännu bättre. Serverades med kokt broccoli (tyvärr från frysen, vilket syns på fotot), svampstuvningen och svärmors rödvinbärsgele. Till detta avnjöt vi en autraliensisk chardonnay och enades om att andra vita druvor nog är mer eller mindre onödiga egentligen.

Innan jag tillredde salaminförrätten så hade jag naturligtvis gräddat lite bröd så att vi hade färskt bröd till den lilla ostbrickan.


Efter det var det dags för en bit mazarinkaka. Receptet ursprungligen från TV4, men lite förbättrat som vanligt. Bra när man inte vill pyssla med små formar.
Sätt ugnen på 150 grader.
Tärna och smält 175 g smör i en kastrull på svag värme.
Ta en skål och knäck däri ett ägg, 8 droppar bittermandelolja, 1,5 dl mjölk och rör om. Tillsätt 3 dl socker, 25 gram mald mandel (i receptet beskrevs hur man skållar och hackar mandel, men jag anser att om man har överloppsenergi så kan man sätta sig på en motionscykel istället exempelvis) 3 dl mjöl, 1 tsk bakpulver och en msk vaniljsocker. Rör om och rör i det smälta smöret.
I receptet kom smöret bara från luften. Jag hatar receptbeskrivningar där det plötsligt bara står ”175 g smält smör” eller ”serveras med kokt potatis” i slutet! Grrr...
Nåja, så tar man fram en form med löstagbar botten dvs en springform med 24 cm i diameter. Den behöver smöras och bröas och så häller man i smeten. In i nedre delen av ugnen ca en timme. Kan behöva kollas av och får den färg, så kan man lägga en aluminiumfolie över efter 45 minuter. TILLÄGG: Testat med 160 + 55 minuter och tyckte det blev bättre.
Så görs glasyren på 1 dl florsocker och 1 tsk vatten, och i min version även lite livsmedelsfärg.
När kakan svalnat rejält så häller man över glasyren och dekorerar ex med kanderade apelsinskal, som jag ju alltid har hemma eftersom de ju används i sachertårtan! I receptet nämndes även marsipanstjärnor, men det var väl om man skulle göra en jultårta. Men jag tycker att denna tårta kan ätas när som helst, även till Alla Helgons Dag.

Till måltiden lyssnade vi bl.a. till requiem av Mozart, Brams, Faure och Preisner.
Jag hade än en gång förberett inlägget innan resultatet var klart och då noterade jag att proportinerna var fel på glasyren! Se fotot. Ta alltså dubbelt upp. Själv fick jag improvisera eftersom florsockret tagit slut... Brukar själv använda glasyrreceptet från ett annat recept, men tänkte att jag inte skulle krångla till det... Skall kolla upp det exakt med mina tillägg och förbättringar innan jag lägger med det. Jag hatar recept som inte stämmer.

TILLÄGG: Testade 2,5 dl florsocker + 3 tsk vatten + livsmedslfärg+kanderade apelsinskal och det blev bra. Se foto.

Inga kommentarer:

Andra sidor