VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



18 jan. 2009

Sik och salmiak


Hej alla mina vänner!

Denna gång tar jag helgmenyn från två dagar. I fredags försökte jag tillreda den andra siken, som jag lyckades fånga innan isarna lade sig. Kan vara bra att ha det receptet sparat ifall det dyker upp någon igen. Tycker ju att sikfileerna kan kännas lite torra, så jag provade med att göra en panering i ägg och mjöl. Efter att jag stekt och vänt fileerna så täckte jag dem med en skiva kallrökt skinka. Så stängde jag av elden och vände fileerna på nytt och kryddade med lite torkade örter, bl.a. korianderblad. Serverades med broccoli och skirat smör och en liten svampstuvning. Inte helt fel.
Blev alltså stekt sikfileer med kallrökt skinka.



Till förrätt hade jag gjort en sallad med lite medvurst. Till detta drack vi en Gewürztraminer från Alsace. Var kanske lite blommig och kraftig, men det var väl mera för att "vänja oss" med tanken att vi planerat att övernatta i den lilla staden Ribeauvillé i Alsace när vi far ner till Frankrike i vår. Vi tänkte övernatta på ett hotell, som är beläget i ett hus från 1392. (Se foto)
Igår hade vi till huvudrätt stekt ytterfilé av rådjur med fyra kryddor och en trattkantarellstuvning och en gratäng med broccoli och purjolök. Detta klarar man utan recept. Frun öppnade enkelt en AC Margaux från 2005.
När jag läser om olika recept på vilt, så ser jag ofta recept på sadeln. Det verkar ju vara en klassiker. Men vi tillreder aldrig längre sadel utan tillreder inner- och ytterfilé separat både av rådjur, får, get och. Hur gör du?

Efter den obligatoriska osten så hade vi ett experiment med salmiak igen. Hade försökt mig på en parfait. Lite grädde och en tsk gelatinpulver får stå och dra. Resten av 2 dl grädde vispas. Tre äggulor och två msk socker vispas. Så värmer man upp gelatingrädden så att den börjar ryka och rör ner det i grädden och slår över gulorna. Tillsatte 1,5 tsk salmiakpulver (obs minskas!!) som de numera har på Nya Apoteket. Gissa vem som beställt dit det! Sen satte jag smeten i fyra cognacskupor och in i kylen där den bör stå minst en timme.
Det går säkert att göra den på ca 15 salmiaktabletter, som man smälter i kokande vatten i alla fall.
Så serverade jag den med en klick grädde, en tsk hjortronsylt och lite chokladströssel.
Frun tyckte den var lite väl kraftig, så jag får väl minska på pulvret till nästa gång.
Vi avnjöt middagen medan vi lyssnade till La Bohème av Puccini och videobandspelaren bandade Råttatouille. Jag säger bara: Har ni inte sett råttan Remys försök att bli världens bästa kock, så se den!

2 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Tjenare ! Vi delar samma intresse båda två, mat och minnen, och den värmande effekten från spisen.
Hur smakade förresten salmiakken till
anrättningen ? Hälsningar:

stephan sa...

Jo tack. Lite i kraftigaste laget. Tänkte testa med en tsk nästa gång.

Andra sidor