VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



25 jan. 2009

Premiär för getgryta

Hej alla mina vänner!

Igår hade vi premiär på getgryta. Vi lever ännu. Receptet kommer senare.
Jag hade funderat ett tag på hur jag skulle angripa "problemet". Köttet var ju ganska kraftigt och doften inte så angenäm. Jag bestämde mig för att ta bort allt synligt fett och sedan koka upp en grönsaksbuljong, som jag sedan skulle koka köttet i och kasta deb buljonen för att sedan tillreda köttet i lite vin och kryddor.
1. Alltså började jag med en buljong. Tog fram den ena grytan och skalade och grovhackade: 1/2 palsternacka, en stor morot, 100 g kålrot, 1/2 palsternacka och två gula lökar. Satte i lite havssalt från Ile de Ré. (bilder) Detta fick puttra en par timmar.
2. Så satte jag ugnen på 200 grader och tog fram en framdel av en get och försökte att skära bort det synliga fettet så gott som möjligt. Köttet lade jag i en form med lite olja. Fick grilla på 15 minuter och så vände jag det för ytterligare 15 minuter.
3. Sedan delade jag upp buljongen i två grytor och lade i en bit kött i båda och fyllde upp med vatten. Sen var det bara att koka. Tog längre tid än får, men tog väl kanske sex timmar och då började köttet kännas så att man kunde få bort det från benen.
Tog alltså upp köttet och för ovanlighetens skull så smakade jag på den buljong jag hade tänkta kasta bort. Men oj, det var ju riktigt gott! Inte kasta.
4. Jag silade bort rotsakerna och började reducera buljongen i lugn och ro.
5. Så pillade jag bort köttet från benen och skar det i 2 cm tärningar.
6. Lade i kryddor. Jag har ju min te-boll och där lade jag 2/3 tsk av fyra kryddor, 1 tsk provencalska kryddor, 4 lagerblad och en msk honung och ett dricksglas (Côtes-du-Rhône) vin. Bedömde att den inte skulle behöva mer än så.
Den som sett mitt fårrecept och burgundisk gryta så märker att dett ablir en kombination av dem.
7. Så jag började förbeda svamp, kött och lök. Tog ca 300 g trattkantareller, 5 små schalottenlökar och tre rejäla skivor av en rökt medwurst, som fick puttra tillsammans med lite smör. I detta skede börjar det dofta gott i köket!
8. När så småningom buljongen ktympt ihop så att det bara var några centimeter kvar så lade jag i det tärnade köttet och lät det koka upp. Lade i svamp-lök-medwurstblandningen, koka upp. Sedan bedömde jag att det var klart.

Under tiden hade jag förberett ett potatismos med lite kålrot, kryddat med muskot. Svärmors rödavinbärsgelé finns ju alltid i kylen. Hade turen att ha en vänlig gäst häromsistens som kom med en flaska Côte-du-Rhône från 2001. Inte vet jag hur den hade klarat sig undan så länge, men jag hade sett fram emot att testa den mot geten. Vi var väldigt nöjda.
Kommer nog att tillreda get nån gång igen på detta sätt. Kommer att få tag i mer kött, nämligen!
Till förrätt hade jag "tillrett" rökta musslor på nygräddat bröd och en liten sallad. Osttalltiken var lättlagad som vanligt och inte hann brödet bli så gammalt heller.
Som efterrätt hade vi en chokladmoussetårta Ver 2.0. Nästa version kommer i denna blogg.

2 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Det var säkert en väldigt god gryta och dessutom ett långkok enligt alla de föreskrivna regler för ett sådant.
Ett verkligt slowfood koncept, en rätt som du nog skall vara stolt över. Och vad trevligt att du kom på att spara buljongen i stället för att kasta den, den var ju guld värd.

Hälsningar; Christian

stephan sa...

Tack, och framför allt var jag nöjd med smaken. Brukar ju självklart alltid spara buljongen när jag lagar får, rådjur, nöt etc -grytor, men doften verkade så stark på geten. Jag anade mig till att det var kålroten, som passade bra och därför gjorde jag ett potatis-kålrotsmos till grytan.

Andra sidor