VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



6 jan. 2009

Trettondagsgafton med getfilé


Hej alla mina vänner!


Trettondagsafton utan annan inblandning av Strindberg än att hans byst ser ner på oss från spiselkanten. Till förrätt blev det gratinerade kräftstjärtar (recept&bilder) på pilgrimsmusselskal.
Sen var det dags att tänka till hur getfilén skulle tillredas. det är inte lätt att hitta recept om man säger. Men tyckte ju att filén såg så bra ut vid premiären då det ju blev getwallenbergare (se här) , att jag bestämde mig för att vi skulle prova den hel. Noterade ju att doften inte var så fräsch, så jag var väldigt noga med att pusta den från alla små senor etc. Sen var det bara att steka och krydda med krysssalt och fyra kryddor, min nya favorit. Och hälla på 4 cl sherry efter vändningen. Även det en ny favorit. Har du provat med sherry till vilt?
Till detta hade jag en stuvning på aspsopp, som jag kryddat med rosmarin och malen koriander. Och så lite smörslungade haricot verts, som de ju heter på svenska och inte gröna bönor av någon anledning.


Till förrätten blev det ett glas chardonnay och till huvudrätten hade jag plockat upp en flaska från ett av de kloster vi besökte på vår senaste resa ; Abbaye de Fontfroide, som ligger i Corbieresdistriktet i Languedoc lite SV om Narbonne. (mer bilder&beskrivning)
Sen en traditionell ostbricka med hjortronsylt och fikonsylt. Igen, kanske ni tänker, men vi hade smördegsinbakt ost i förrgår!
Jordgubbstårtan är ännu inte helt uppäten, så vi fick en varsin bit till avslutning. Bild i förra inlägget.

1 kommentar:

Anonym sa...

Blir riktigt avundsjuk utav läsningen på denna sidan, men unnar dig det!
Trevlig blogg!

Andra sidor