VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



4 jan. 2009

Inledde med hjortbullar.


Hej alla mina vänner!

Tätt med helger som sagt. Igår blev det en mycket enkel förrätt: en tallrik med kallrökt lax, lutfisksenap, smetana, kapris, kryddgurka lite paprika och några dillvippor. Man måste ju komma ihåg salladen!
Till huvudrätten hade jag plockat fram 500 g hjortmalet och en påse (80g) av höstens trattkantareller. Tänkte göra lite köttbullar på detta enligt mitt enkla grundrecept. Tillsatte alltså till 2 ägg, en skvätt grädde och örtsalt.
Trattkantarellerna fick puttra i två msk smör och så hackade jag en vitlöksklyfta och en schalottenlök och kryddade med fyra kryddor. (se recptsamling)

Så småningom blandade jag trattkantarellerna med köttet och det var färdigt att steka. När jag vänt bullarna så slog jag i 5 cl sherry. Så det blev trattkantarellfyllda hjortbullar.
Till detta hade jag lagat potatis&morotsmos (se recept), som jag kryddade med muskot och nymalen koriander och smörslungat några gröna sparrisar. Till sist, som vanigt, svärmors svartvinbärsglelé.
Från källaren hade jag sett ut en Medoc 2000. Vi fortsatte på -00-temat!
Alltid intressant att försöka matcha ett oöppnat vin och ett ovanligt kött och kända kryddor mot varandra, men vi var nöjda med Medoc - hjort - fyra kryddor - muskot - koriander.
I detta recept kan man självklart byta ut hjortköttet mot vanligt nötmalet. Köper man svampen i affär, så ligger väl shiitake närmast. Svärmors gelé går tyvärr inte att ersätta!
Vinet var sedan även inplanerat till ostbrickan, som hade sällskap av nygräddat vitt bröd och "hemlagad" hjortronsylt (se recept) och hemlagad fikonsylt (se recept). Vi tyckte det var smaskens. Har du provat fikonsylt till osten?
Till efterrätt blev det en jordgubbstårta. Har gjort den nån gång förr och jag mindes att receptbitarna inte hängde ihop. Nu gjorde jag lite anteckningar och ver 2.0 kommer kanske i bloggen så småningom. Delarna är i alla fall sockerkaka, smörkräm, jordgubbar och ett marsipantäcke. Inte helt kalorifritt...

Inga kommentarer:

Andra sidor