VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



22 feb. 2009

Improviserad getfilé med klassisk Crème Caramel


Hej alla mina vänner!

Idag skiver jag medan minnet är bättre. Igår blev det en blandning mellan improvisationer och klassiska rätter. Vi började middagen med en silltallrik. Mycket enkelt recept. Titta vad som råkar finnas i kylskåpet. Började med lite isbergssallad. Sedan tog jag en halv avokado. Nå den låg naturligtvis inte i kylen! Sedan lite Skärgårdssill av Märket Snapps. Rekomenderas. Brukar ta något som heter Fransk Löksill, men den fanns inte. Intressant med det namnet för övrigt. Man äter ju inte sill i Frankrike. Och om man hittar det, så smaker de ftast som sardiner i tomatsås! Inte med lök! Nåja jag fortsatte med lite valnötsolja, som är en souvenir från Languedoc. Vi hade ju ett valnötsträd i trädgården och köpte även lite olja. Passligt nog så har jag ännu 2 cm kvar i den sista flaskan. Sedan satte jag en msk Mimosasallad. Köpte den i veckan eftersom jag läste på en annan blogg att mimosan blommar i Languedoc nu! Förrätten borde ha innehållit rätt mycket omega-3 förövrigt.

Efter detta så blev det getytterfilé med fyra kryddor och en trattkantarellstuvning med Garam Masala, persillade och nymalen koriander. Till detta en potatis- och kålrostgratäng. Toga tre potatisar, en liten skiva kålrot, 1/4 rödlök, ca 30 gram gorgonzola, örtsalt, en tsk nymald kummin, ca 1,5 dl gräddmjölk och övers lite rostade sesamfrön. En ny passion. Brukar sätta ungen på 200 grader och sedan ner mot 100 grader. Tiden blir vad den blir, men den blir alltid klar. Till detta hade jag plockat upp en Crozes-Hermitage 2004, ett Rhônevin, som är gjort enbart på Syrah-druvan. Rejäl smak. Bakpå flaskan hade jag skivit 6,15. Om man hittar motsvarande AC på monopolet så kostar det oftast dubbelt upp. Tråkigt att notera det när man kommer från en resa. Trevligare att se det när man har en resa framför!
Vinet var buteljerat av Cave de Tain i Tain l'Hermitage. Sulfitvarningen fanns på åtta språk, så med tur kan man även få tag i vinet här hemma! Vi har faktiskt besökt denna tillverkare för 13 år sedan då vi övernattade i Tournon, som är tvillingstaden på andra sidan Rhônefloden. Städerna ligger lite söder om Lyon. Det var där som jag och en liten parvel vid grannbordet åt grodlår a la provencale. Efter det har jag frågat mig varför de små här alltid måste avnjuta korv och pommes frites när de går på restaurang och inte kan äta vuxenmat, som småbarnen alltid gör i Frankrike. Barnmenyerna där utgör oftast bara mindre portioner. Ex 3 ostron istället för 6 osv.

Sedan då en enkel ostbricka med nygräddat bröd. Vi har som sagt inte så många ostar att välja på. Måltiden anslutades med en klassiker, som jag tydligen inte haft sedan matbloggen började: Crème Caramel. Receptet är taget från Cattelins Kokbok med några personliga förbättringar, som vanligt.
Sätt ugnen på 200 grader. Så sätter man igång ett uppkok av 1,5 dl grädde och 1,5 dl mjölk i en tjockbottnad kastrull. Så kokar man upp en dl vatten (ojdå igen!) i en annan kastrull. Och så sätter man 1,75 dl socker i en stekpanna på hög värme och rör om medan det smälter. När sockret smält så häller man ca 2/3 under omrörning i gräddmjölken. Så häller man av vattnet i det kvarvarande sockret så att det blir en karamellsås. Häll den i en liten kastrull.
När gräddmjölken svalnat så tillsätter man tre ägg och rör om. Man kan även sätta 4 cl portvin om man vill piffa upp det. Så penslar man fyra porslinsformar / kaffemuggar med en del av karamellsåsen. Så silas grädd-mjölk-äggblandningen och hälls porslinsformarna ställs i en panna med vatten i ugnen. Efter en halvtimme kan man kolla om vattnet börjar sjuda och då kan man byta ut några dl mot svalt vatten. Efter 45 minuter är de klara och får svalna.
Puddingarna serveras sedan med lite karamellsås.
Detta är fortfarande en mycket vanlig efterrätt i Frankrike, inte bara i Provence.

För några år sedan beställde Frun dem på La Ruche på Rue Colbert 105 i Tours. Ett av de mest prisvärda besök vi gjort. Har ni vägarna förbi så är det bara att gå in vid lunchtid. Jag återkommer förhoppningsvis med ett referat från ett besök därifrån senare i vår med en aktuell rapport.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En trevligt sida du har! Getfilé låter spännande. Det har jag aldrig provat. Crème Caramel är ju fantastiskt gott. Angående barnportioner så håller jag helt med. Jag kan inte förstå varför barn ska antas vilja äta korv och pommes frites hela tiden. Jag frågar alltid om det går att få halvportioner till våra barn.

Anonym sa...

Tack!
Getfilé är riktigt bra. Skiljer sig från annat kött. Fast men mört. Tror att det är viktigare än vanligt att ta bort alla hinnor.
Har dock aldrig sett det i butik.

Andra sidor