VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



28 feb. 2009

Lite paus inför resan


Hej alla mina vänner!

Som ni har förstått, så kommer vi att fara till Frankrike inom kort. Det vi just nu håller på med i matväg så likar mest frys & kylsåpstömning, och lite källartömning :).
Inte helt oäven mat, men inget nytt under himmelen heller. Därför kommer jag troligen inte att skriva något mer om här-maten innnan vi far.
Reseplaneringen kan ses på min reseblogg. Här, eller som länk till vänster.
Under resan däremot, så kommer denna blogg fröhoppningsvis att uppdateras lite oftare. Den kommer då att innehåll både egen matlagning, men även något restaurangbesök och varför inte vår nya favorit: Pique-nique, som det heter på franska. ett utomordentligt bra sätt att uppleva Frankrike och dess matkultur på ett billigare sätt. Man köper en paté, gör en liten sallad, köper kanske en quiche, lite ost, en baguette och någon bakelse och kankse en liten flaska vin. Så passar man på exempelvis i en slottspark eller vad man nu kan hitta på. De flesta slott har särsilda områden, som de kallar pic-nic-area!

Även om restaurangerna är annorlunda än hemma, så skiljer sig ju inte en restaurang i parken på Château de Versailles så mycket från andra restauranger. Men att sitta och äta i den parken skiljer sig rätt mycket från att sitta hemma i "parken". Eller vad sägs?
En annan gång på vår förra resa så ville vi äta nära Medelhavet. Det kunde vi även göra, som ni ser!

Inga kommentarer:

Andra sidor