VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



1 juli 2009

Inget är som förr!


Hej alla mina vänner!

Det märks att jag nu haft dagboken i ett års tid. Vill ju inte upprepa mig och då finns det inte så mycket att skriva om eftersom säsongen är densamma. Nå en ändring är ju vädret. Från snigelväder till grillväder!
Men en sak har ju ändrat här och det märker jag kasnke mest när jag lagar mat. Vår vän Devil finns inte bland oss längre.
Det var visserligen min katt, men eftersom Frun först tog en katt, så blev det naturligt att hon fortsatte som matmor även när han blev ensam katt. Ibland fixade han ju även mat åt sig själv, som ni ser. Fotot är taget i Languedoc, när han på vår förra resa tog det som blev hans sista franska mus. På vår senaste resa var han väldigt sjuk. Veterinären sade i november att han hade allra högst två månader kvar. Vi hade då en resa inplanerad fyra månader senare.
Men han kom med och han kom tillbaka. Och kunde njuta av den franska våren och de franska kattorna. Bli jagad av fransk hund. Och bli ännu mer bortskämd med paté från Alsace. Han vistades sammanlagt 29 veckor i Frankrike, dvs han har varit med under hela min reseblog.
Och hem kom han, så nu ligger han i åkerkanten bredvid sin mor.
Men när jag lagade mat, så hade jag alltid sällskap av honom. Bra placering ger god avkastning, som de säger i reklamen.
När jag filear gäddan och tar bort fileerna, så blir det ju en sk gäddmage kvar. Han har ätit alla gäddmagar som jag fileat sedan vi för fjorton år sedan flyttade till det som nu är vårt hem. Nu hamnar jag att kasta det åt måsarna.
Innan jag steker abborrfileer, så brukar jag "byxa" dem. Det blir ju inte mycket att ta bort, så förr fick mamman det, men när han blev ensam så tog han nog gärna det också.
I helgen hade vi getytterfilé och den brukar jag putsa före stekningen. Än en gång märktes att kompisen inte satt och tittade med sina plirande ögon på köksgolvet. Det blev kråkmat istället.
När jag lagade den grekiska salladen så tänkte jag på att sallad är ju inte kattor intresserade av, även om kattmatsfabrikanterna brukar lägga i lite grönsker i kattmaten med stor text. Är nog mer för matte misstänkter jag. Devil lyckades nog alltid spotta ut morotsbitarna!
Det andra kortet togs en solig sommardag när han var nästan tio år. I höst skulle Devil ha blivit sexton år.


2 kommentarer:

Åsa sa...

Hej! Är det er egna åländska katt som ni haft med er på resan alltså?
Jag trodde att ni hämtade med er en fransk katt, hem från resan, när jag läste i ett tidigare inlägg..

Anonym sa...

Du har nog förstått det rätt nu. Han hade sällskap av en fransk katt, men den blev nog kvar.

Andra sidor