VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 juli 2009

Sommar på riktigt


Hej alla mina vänner!

Efter en trevande inledning så har vi i alla fall sommaren här på riktigt. Då blir jag ju inspirerad av att göra en sommarsallad. Och då ska det vara med rädisor. Lade till gurka, tomat, slätbladig persilja och toppade med lite kräftstjärtar och rostade sesamfrön - min nya favorit, som passar till allt. Lite vit balsamicovinäger och olivolja och örtsalt..

Från vinkällaren plockade jag en hemflugen Montagny Premiere Cru. Ett vin från södra Côte Chalonnaise i södra Bourgogne. Som alla vita bourgogner så är den gjord på Chardonnay. Vi hade varit tvugna att betala 8:25 för det. Gott och friskt som alltidMeningen var att den även skulle passa till den stekta abborren. Som serverades med färskpotatis och en champinjonstuvning. Till detta en örthollandaise. Smör gör sig ju bra både till potatis och abborre.
Som ni ser blir det inget nytt abborrrecept denna gång heller. Har nog en bok om fiske och 200 recept i hyllan, men använder i princip alltid samma princip, dvs stekt med smör eller örthollandaisesås. Tycker inte att fisken blir god kok. Tycker inte om att panera bort smaken. Lagade en gång enligt Nils-Emils invecklade recept, som var en variant på sjötunga Walewska, men tyckte inte det var ett bra sätt att tillreda abborren på. Men det går ju att variera tillbehören istället. I Frankrike serveras den ofta med pommes frites (!), men jag tycker att tagliateller eller som nu färskpotatatis går utmärkt.

Till efterrätt blev det en ny variant på smultron. Lagade spegeln på vitchoklad, som jag smälte i vattenbad, ca 1/3 paket. Vispade en äggula och en dl grädde separat och blandade sedan ihop det och tillsätt lite vaniljsocker och lade på en tallrik. Sedan en dl smultron per portion.
Frun sade att hon skulle vägra att äta dem med "bara" grädde i fortsättningen. Så smultron på en spegel av vitchoklad ingår nu i standardrepertoaren.

Inga kommentarer:

Andra sidor