VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



5 juli 2009

Somrigt?

Hej alla mina vänner!

Efter en underbar vecka med vattentemperatur på +23 så kom kylan igen!
Vi började gårdagen med en sallad i trädgården. Kan kanske kalla den för lyxig sommarsallad. Minns att jag en gång när mitt intrese för matlagning höll på att födas fick en salladsbok. Med typ 200 recept och 25 dressingar. Så stod det alltid vilken dressing man skulle ha och jag var ju livrädd att ta fel. Och saknades en ingrediens, så var det bara att fara och köpa. Nuförtiden är det väl bara den grekiska salladen, som jag gör enligt recpept. Alla andra förljer nog principen "man tager vad man haver".
Som vanligt var jag först ut i kryddlandet för att plocka kryddor.
Sedan tog jag lite isbergssallad, som jag skar smått och lade på två tallrikar. Skar en skiva paprika, lite rostade seamfrön, lite fetaost i olivolja, som jag även tog lite av. Så hackade jag lite örter. Ringlade över vittvinsbalsamicovinäger och örtsalt. Skar några skivor kallrökt lax. Tog några teskedar creme fraise. Och toppade med några teskedar löjrom. Det blev inte alls så illa om jag får säga det själv.
Hade varit ner till det lilla vinförrådet. Och om det nu inte är så stort, så är kvaliten bättre än någonsin. Exempelvis så är hälften av rödvinerna från Chateauneuf-du-Pape. Men de behöver sällskap av ännu lite kallare väder.
Så jag plockade upp ett vin från Givry, som ju ligger i Cote Chalonaise, dit vi ju var på en vinfestival häromsistens. Vinet hade kostat 9,30€. Antagligen lite dyrare än i mataffären, men å andra sidan så hade vi ju valt det efter att ha fått smaka på det. Det var mycket friskt och passade både med och utan sallad. Nå iden var ju naturligtvis att "pumpa" halva flaskan och njuta av franskinköpta viner två gånger. Snål som man ju är på de fina dropparna.
Tidigare på dagen när jag var och rotade i frysen efter en file i den traditionella filérouletten så hittade jag lite kalvfilé, som jag hade lyckats glömma bort. Även en påse trattkantareller hade klarat sig rätt länge i gömmorna. Så till svampen och köttet så användes lite andra örter. Till potatisen tillsatte jag ett ägg och lite riven ost och smulad rosmarin. Faktikst den vi köpte i Beaujolaise. Jag hade klippt ner den innna vi for och torkat den hemma. Snål som sagt...

Till detta hade vi en en Rioja Crianza från 2007. Vi försöker testa lite annat än franska viner nu. I viner blir det nog bara franska viner.
Medan jag tillagade kalven, så började det ösregna, så vi fick fortsätta middagen inomhus.
Våra ostbrickor är i alla fall bättre än tidigare tack vare vårt lilla lager. Köpte hem en bit gorgonzola och en fransk (!) getost och plockade fram lite Münsterost och Brie de Meaux. Inte heller det var så illa.
Som avslutning blev det en bit hemlagad sachertårta. Receptet, som jag följer slaviskt, har jag skrivit om redan tidigare.

Inga kommentarer:

Andra sidor