VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



19 juli 2009

Kantarellpremiär


Hej alla mina vänner!

Så har vi äntligen kommit till kantarelltider. Hittade inte så mycket, men till en stuvning räckte det. Så det var bara att plocka fram nån filé från frysen. Geten råkade komma först emot. Med lite garam masala så blir den gettegod!
Från vinkällaren blev det en Rully. Ett av våra favoritviner, som vi köpte i Beaujolais i våras. har flera, som ligger och väntar i Lore, men en tog vi med oss. Det är ett bourgognevin, även det från Côte de Challonaise. Denna gång från den norra delen. Måste säga att hela området nog blev en av de saker vi lärde oss på resan. De nordliga från Côte d'Or är ju mest berömda, men det är även de dyraste. Från Côte de Chalonnaise så får man underbara viner, som kostar under 10€ i Frankrike. Det beryder ca det dubbla hemma och tyvärr utanför vår inköpsbudget här. Men som jag brukar säga. Om man har samma budget på de viner man köper i Frankrike som för de man köoer hemma så får man väldigt goda viner.
Detta vin är som vanligt gjord på Pinot Noir och är väldigt mjukt i smaken och har en särdeles fin bouquet. Rekommederas!
Ni kanske ännu minns våra jordgubbsorgier i våras. Då hittade vi jordgubbar som billigast under 1€ per 500 gram och sista gången jag köpte på torget i byn kostade de 3€/kg på lösvikt. Då sade jag att först när de kommer till samma pris hemma, så ska vi köpa igen. Det ser nog inte ut att bli några fler gubbar i år!
I affären är de nästan tre gånger dyrare och längs lansvägen står de och säljer för nästan fyra gånger det pris som jag hitatde på torget. Inte kan jag förstå att vi ska vara med i samma EU! Tur att det finns smultron i överflöd i år. Och vilka underbara aromer!

Inga kommentarer:

Andra sidor