VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



10 juni 2010

Hembakt bröd och rådjursgryta




Hej alla mina vänner!

Nu börjar brödet fungera, så jag passar på att skriva ner receptet - dvs ett alternativ - så att jag inte tappar det igen.
Jag har ju lite speciella krav när det gäller bröd och brödbak. Det måste passa in rent praktikst och så gillar jag inte att ta i degen med händerna, eller åtminstone ska den inte klibba i händerna. När jag ska ha det med ost, så måste den vara helt okryddad och neutral. Jag har inget intresse av att köra med maskiner, som ska diskas.
Men nu har jag hittat en variant på hembakt bröd, som fungerar. Lösningen blev att dra igång baket på kvällen, baka ut det på morgonen och baka det ca en timme innan måltiden. Då får vi nygräddat bröd varje kväll, trots att vi har 25 km till "närbutiken".
Först väger jag 225 gram vitt mjöl. Så tar jag 1/6 av ett jästpaket, en tsk salt och ett halvt glas vatten och rör ut salt och jäst. Nollar vågen och häller på. Drygar ut med rent vatten så att det blir 150 gram. Så rör jag om med en gaffel, tills det blivit en enhetlig deg och lägger in det i kylen under plastfilm. Detta gör jag vid åtta-tiotiden på kvällen.
På morgonen tar jag ut degen och gör en rulle av det och delar den i sex delar och gör små bollar med händerna. Lägger dem på en bakplåt och täcker med en handuk. Händerna förblir torra! Så får det jäsa över dagen.
En dryg timme innan middagen så sätter jag ugnen på 250 grader. In i ugnen lite över mitten. Sänker temperarturen till 240. Kör 14 minuter. Och resultatet ses på bilden. Doften känns inte, men notera de fina luftbubblorna!

Sen har vi hunnit testa lokala sparrisar. Brukar bara använda vita, men de har bara gröna. Mycket mild och fin smak måste erkännas. Synd bara att sparrisskatten gör att knippen kostar samma som kilot i Frankrike, så man har inte råd med det så ofta. Serverades med traditionell hollandaisesås.

Från frysen tog jag även lite kött för att göra en liten (stor) rådjursgryta.
Jag ser numera mina grytrecept i fem delar.
1. Köttet i detta fall framdel av rådjur ca 3 kg.
2. Vinet. I detta fall en liter av ett misslyckat hemlagat vin. Misslyckat på så sätt att det inte fick någon alkohol av nån outgrundlig orsak. Men har bra smak och passar i grytor med tanke på monopolets skatter.
3. Rotsaker som grillas med köttet, denna gång palsternacka, kålrot, selleri, gul och röd lök. De äts ju inte.
4. Kryddor, i detta fall provencalska örter, svartpeppar, kryddpeppar, garam marsala, lagerblad, 4 vitlöksklyftor och en burk tomater.
5. Det jag sätter i grytan när jag plockat bort köttet och kokat ner buljongen. Det som ätes. Denna gång fyra nävar linser, två morötter, två chalottenlökar, en påse rödgula trumpetsvampar och en påse vanliga kantareller.

Grytan ger ju trevlig doft i köket under två dagar och värmer även lite. Vi valde sedan att gå ner till vår strandtuga och äta grytan med ett glas St Emilion 2007. Hemsläpat och alltså inte så dyrt - om man bortser från övervikten vi hamnade att betala :(
Men vi hade ju även ost med oss och kvällens bröd blev om möjligt ännu luftigare!

Inga kommentarer:

Andra sidor