VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



2 juni 2010

Mina abborrfavoriter


Hej alla mina vänner!



Den bästa tid - näst svamptiden - är väl abborrtiden? Nu kör vi favoriterna om varannat. Men först måste man ha en förrätt. Blev resten av foie grasen och liten skvätt av Sauterneblandningen. Receptet beskrev jag senast - och det blev genast en ny favorit. Dessutom blandning av Frankrike och Norden.
Denna gång placerade jag den lilla burken med saffrangele bredvid. Tyvärr är den nu slut. Och knappast lär vi hitta någon i våra affärer här!

Till huvudrätt blev det stekta självfiskade och självfileade abborrfileer med örthollandaise. Denna gång med slätbladig persilja och gräslök. Till detta ett vittvin från Portugal. Som synes så har jag låtit göra en kalender och jämför därför med fjolårets version. Visst syns det att äggen iår kommer från utegående höns? Deras tuppar är inom hörhåll!


Ost kan vi ju inte låta bli. Nu börjar brödet se bättre ut. Snart kommer receptet!


Senaste söndag tillagade jag den sedvanliga söndasgssalladen. Där använder jag lite sämre fileer eftersom jag vill ha dem i mindre bitar ändå. Och så lägger jag lite ostrester från lördagens sallad och lite annat som jag råkar hitta i kylen och kallskåpet. Något recept följer jag aldrig, men jag försöker få den färgrann och god!

Inga kommentarer:

Andra sidor