VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 nov. 2010

Lite förrätter och marängsviss


Hej alla mina vänner!

Denna vecka har vi haft en extra helg dvs den 11 november firas här vapenstilleståndsdagen, efter första världskriget. Och det firar vi ju naturligtvis.
Testade en ny kräm, som jag hittade.Den bestod av ägg av cabaillaude (nån fisk) och rökt lax. Den var lite hård, så jag tillsatte creme fraise och då blev den mjuk och ändå tillräckligt fyllig.
Hade köpt hem några stora räkor och vaktelägg råkade också finnas i kylen. Så då var det bara ett skära upp bröd, lägga på krämen och några räkor och steka några vaktelägg. Detta toppades med lite majonnäs gjord på valnötsolja. Den blev lite väl kraftig. Borde blanda med vanlig typ solrosolja. En Crémant d'Alsace går ju alltid till.


Följande dag skulle det bli sallad blanc, men jag hade glömt att köpa champinjoner. Å andra sidan så hade jag köpt svart rom av något slag och krämen vispades ihop igen. Sparris hittade jag nog och några överblivna räkor. Kapris fanns och Churse, den mjuka osten f rån Champagne. Och ja, det fanns en Champagne i vinkällaren. Så då var förrätten klar.

Vi har som huvudrätt haft tournedous och vaktel, men det har jag beskrivt tidigare.



Till efterrätt hade Frun tiggt till sig Marängsviss, som jag gjorde nligt hennes enkla beskrivning. Gjorde några små marämner på en äggvita, lite chokladsås på en pralin och vispade lite grädde och tog även en klick jordgubbsglass och några skivor bananer. Till detta ett litet glas persikolikör. Frun var nöjd i alla fall. Och det är ju det viktigaste.
Namnet är ju lite roligt. Ordet maräng kommer från ortsnamnet ca Mahren i Schweiz där man då antagligen kom på att blanda vispad äggvita med socker och sätta det på svag värme i ugnen. Ordet sviss kommer från namnet Suisse, som ju är det franska ordet för Schweiz.

Inga kommentarer:

Andra sidor