VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



5 nov. 2010

Gåsleverpaté och pimgrimsmusslor


Hej alla mina vänner!
Denna gång skriver jag vad vi hade på en fredag, vilket jag ju inte brukar, men det har sina randiga skäl Vi började med en snabb förrätt. Skar två skivor från en burk med gåsleverpaté. Sån kostar här ca 4€ oc räcker till 6 pers. Tycker om att servera den på något varmt, så jag brukar steka ETT ägg som omelett och lägga patén på. Serveras naturligtvis med ett litet glas Sauternes dvs ett sött vin. Det kostar här ca 9€ för 75 cl.
Underlaget köpte vi nyligen då vi besökte Château d'Ussé.
Underlaget för vinglaset till höger om vinflaskan är faktikst nedsläpat från norr. Graniten är bruten nära en by med det skrämmande namnet "Varggropen".


Sen tog jag en paus från bordet och stekte lite pilgrimsmusslor (1,3€/hg färska) och kokade de fördelade broccolibitarna och hällde sen lite skirat smör på dem. Musslorna fick lite vitpepper, salt och två msk av vinet, dvs Mâcon-Lugny 2007. Det köpte vi på en vinmässa i Mâcon våren 2009 för 5,40€.








Så hade jag förberett den traditionella ostbrickan. Denna gång med Roquefort, den mögliga saken, som kostade något under 1€/hg. Den ljusa är en Camembert, som kostade 50cnt/hg, till vänster en Münster, som låg kring1€/hg men i mitten den lokala St-Maure de Touraine -getosten, som kostar ca 1,5€/hg. En ostbricka väger ca 1hg. Vi valde denna gång aprikossylt, som vi köpt för 37cnt/370 gram.

Underlaget är nu Château de Chenonceau, som vi köpte då vi besökte slottet för några veckor sedan. Painen var köpt i en marche och kostade därför 62 cnt för 400 gram. Lite sämre än den vanliga som vi betalar 1,06 nuförtiden för.


Till enkel efterrätt blev det lite färska fikon. Dagspriset är 6€/kg. Mangon kostade 1€/styck.

Inga kommentarer:

Andra sidor