VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



22 nov. 2010

Mat- & vinmässa i Roche-Posay


Hej alla mina vänner!

I helgen hade vi nöjet att kunna fara på en traditionell fransk vin- & matmässa. Det var en tredagarsmässa, så vi visste att den skulle vara lite större. Inte stor, men större än de vanliga by-marknaderna med åtta utställare.
Det en mångsidigt utbud. Vi köpte både lokala "pepparkakor" och ett dessertvin från Roussilon, liksom ett trepack Chablis Premier Cru och en flaska Sauterne-vin och en direktsläpad bit Cantal.
Men det fanns naturligtvis mycket mer. De obligatoriska ostronen, som folk även passade på att äta tillsammans med Champagne, som även kunde köpas.
Det mesta kunde man ju i normal ordning avsmaka. Och priset var i vissa fall t.o.m. lägre än i vanliga affärer, kunde vi notera senare när vi besökte en vanlig market för att göra de vanliga inköpen inför helgen. Ex Chablis Premiere Cru för drygt 9€/styck är ju inte något rövarpris :)

Inga kommentarer:

Andra sidor