VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



11 mars 2010

Test av Vacu-vin

Hej alla mina vänner!

Vi har ju varit intresserade av viner i några år nu och man har ju då lagt sig till med olika vanor. Av orsaker att man tycker bättre om vissa viner och viss behandling av viner. Emellertid lärde vi oss väldigt mycket när vi för många år sedan var med i en vinklubb och gjorde blindtester på viner. Många favoriter fick stryka på foten. Det var kanske mer minnen än vinet som smakade gott.

I många år har vi nu använt en sk Vacu-vin för att pumpa vinet bort luften de gånger vi inte dricker upp allt. Och det är rätt ofta eftersom vi gärna vill ha ett glas vitt till förrätt och ett glas rött till huvudrätten / osten. Häromsistens så läste jag ett inlägg och en länk till en recension där Vacu-vinprocessen sågades fullständigt. Proffsen anser att det är bättre att sätta korken i och fortsätta nästa gång. Jag blev naturligtvis orolig. Har vi gjort en massa arbete i onödan och varit rädd i onödan om vi inte haft tillräckligt med "ploppar", vilket hänt rätt ofta nu när vi dessutom tappat en av de få vi hade med oss.
Allstå bestämde jag mig för att vi skulle göra ett test. Och när jag gör det, så blir det ett ordentligt test. Så jag planerade att vi med en veckas mellanrum skulle inmundiga exakt samma gryta till två identiska viner.
Första gången var båda vinerna nyöppnade. Köpta på samma ställe samtidigt och förvarats bredvid varandra en tid i källare. Ingen av oss visste vilken, och vi kunde absolut inte märka någon skillnad.
Så pumpades den ena och den andra satte vi korken i.
En vecka senare så markerade jag på den ena flaskan, men lade det åt sidan, så att inte ens jag visste vilken som var vilken. Frun hällde i mina glas och jag i hennes. Vi testade.
Den ena doftade mer och bättre. Den ena smakade mer och bättre. Så visade det sig att vi båda hade tyckt om det ena vinet. Vi bsetämde oss för att göra så i fortsättningen - oberoende av vilket det var.
Jag gick till köket för att få fram mina koder. Det visade sig att vi båda hade tyckt att det puimpade vinet var bättre.
Måste nog säga att jag inte begriper mig på hur proffs inte kan märka skillanden. Har ju för många år sedan gjort ett liknande test på ett dessertvin och nog märkte vi skillande då också.
Så min slutsats är attdet nog lönar sig att pumpa ett vin, som ska stå en vecka. MEN det gäller ju att pumpa rejält. Där har jag sett att många fuskar. Det tar 10-15 gånger innan luften är tillräckligt ute.
Sen kan man förvara flaskan flera veckor tills det passar igen.
Det som jag framför allt använder detta till är ju aperitivviner av Sauterntyp eller dessertviner av Portvinstyp. Där vill man ju verkligen bara ha ett litet glas och kanske nästa först efter nån vecka.
Så vi fortsätter med det som proffsenmärkligt nog ratar!
PS Sen finns det ju "anti-vacu-vin" för mousserande. Där går det nog lika bra med korken. OM man nu skulle få den tillbaks. Den sväller ju lixom! :) Så även det en bra investering, för nog är det så mycket festligare med ett glas mousserande än ett stilla vittvin. Speciellt om man nu råkar bo några mil söderom ett av Frankrikes främsta distrikt för mousserande viner dvs Loire & Montlouis.

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Det är väl logiskt att ju mindre syre som kommer åt dessto mindre påverkas vinet.
Tror fröken Dill och använder vacu-vin-pumpen när vinet ska sparas mer än någon dag

stephan sa...

Det är ju det jag tycker, men jag de recentioner jag läste så ansåg att det var bortkastat. För att få använde det och för att man inte får vacuum. Men som du skriver "ju mindre syre" dvs får man bort 80% så är redan det bra. Vi pumpar vidare!

Andra sidor