VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



15 maj 2008

Glada nyheter i kökslandet


Hej alla vänner!

Kan inte låta bli att berätta om en glad nyhet när jag sen skulle börja rensa eller ja röja i landet. Jag "hann" ju inte med höstgrävningen i fjol heller och då har man ju fördelen att vissa växter hinner självså sig.
Märkte till min glädje att det fanns en hel del körvel, som jag inte ens sådde senaste år. Antagligen växte de mot slutet av säsongen när jag kanske eventuellt slarvade en aning med rensningen. Kollade nämligen att de är ettåriga.
Men det är bara att tacka och ta emot.
Det var bara att laga en bearnaisesås till en gäddfilé och så hade man ett inte helt oävet gäddrecept.
Av någon orsak är ju bearnaisen mer känd till kött, men jag anser att den är bäst till fisk och fågel. Den mest kända rätten är väl kalvfilé Oscar där ju såsen är ett måste. Men råkade titta på ett matprogram (!) i TV häromsistens och där sade Pernilla Wahlgren att hon inte var så förtjust i italiensk mat (som sonen) utan att hon föredrog svensk mat som bearnaisesås och entrecôte. Låter ju väldigt svenskt!
Men om jag inte hittar på något annat att skriva om i helgen så skall jag skriva lite om de underbara franska såserna: majonnäs, bearnaise och hollandaise.
De är ju så lika, men olika och underbara - och enkla!
PS Har lämnat in recepten till mattävlingen. Det skulle ju vara sik till förrätt. Gillar egentligen inte sik - eller säg att vi har abborre och gädda i överflöd och när vi köper vildfisk så blir det oftast gös.
Sen skulle man ha en rätt på får. Nå det får ju Frun ofta så det är ju på det sättet inget problem, men hur man nu sen skall vrida till det så att det sticker ut är ju en annan sak. Men får är ju gott och klimatsmart.
Till efterrätt skulle det väljas hallon. Nå jag tog en av husets klassiker och bytte ut jordgubbarna mot hallon. Kanske lite väl krånglig, men våra gäster har ännu aldrig klagat. Det kan ju bero på att den är lättare att äta än att tillreda!

Inga kommentarer:

Andra sidor