VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



8 maj 2008

Det är så dags!

Hej alla mina vänner!
Matlagning har ju länge varit min hobby. Ibland då tillfälle har givits har jag även haft mina små odlingar. Nå, en gång hade jag det ändå. Odlade en gång potatis på min franska balkong. Det blev inte så stora potatisar...
De senaste åren har jag haft både ett och två köksland och till slut blev det lite väl mycket. Det skulle ju grävas, sås, rensas, gallras, vattnas och sen blev det ändå inte alltid vad man hade önskat.
Så jag beslöt jag att satsa största delen av den tiden på mig själv istället, dvs på konditionsidrott, och ha ett land med det väsentliga, nämligen framför allt kryddor!
Kött, fisk, morötter etc kan man ju faktiskt köpa i affären. Det är mest känslan, och lite kvalitet, som skiljer. Men färska örter är enligt min mening a och o när det gäller en god matlagning.
Så i kökslandet finns nu redan den mångåriga salvian, gräslökens fina vårskott, timjanplantorna, som självsår sig och som kan plockas även under snön och den franska dragonen, som blir större och större varje år. Sedan finns lite persilja, men den måste sås åtminstone vartannat år. Den nyttiga portulaken, som innehåller omega-3, sår sig själv. Det gäller bara att inte vända jorden så noga där som den brukar växa.
Sen har jag köpt lite dillfrön. Tänkte i år prova med kyndel. Fyller på lite med den slätbladiga persiljan. Och till sist min favorit: koriandern. En underskattad krydda hos oss. Använder en sort med små smala blad. De går att använda i sallad och till fisk o kyckling. Sedan till hösten får ju plantan små frön som ser ut som vitpeppar och som jag brukar använda istället för vitpeppar. Mild och mjuk smak. Oumbärlig i mitt kök.
Nå detta är ju inte mycket att äta, så jag brukar sätta en påse morötter på såband. Noterade för några år sedan att vintermorötter på såband blev klara tidigare än sommarmorötter på påse. Är väl lite dålig på att rensa.
I år har jag dessutom tagit en påse av den franska specialitén : majrova, som kan skördas redan på sensommaren.
Tack och lov så har ju sedan frun satt rejält med squashfrön så att vi får lite mat från landet!
Bilden togs under vår senaste resa i Frankrike där vi hade lyckats köpa en jätteplanta av timjan. Vi var för kort tid för att kunna börja från frö. Tacksam krydda, som kan användas till allt!

Inga kommentarer:

Andra sidor