VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



31 maj 2008

Förrätter


Hej alla vänner!

Till helgen brukar jag alltid laga en liten förrätt. Oftast väldigt snabb, men i alla fall något man kan sitta och ta bort den värsta hungern med. Försöker komplettera huvudrätten så att fisk/skaldjur före kött och en köttig rätt före fisk.
Senaste helg hade vi fisk och då "lagade" jag denna mycket enkla förrätt. Paté på salladsbädd.(r)
Man tager lite sallad och strimlar lite och lägger på en tallrik. Tar några valnötter och krossar. Tar några skivor av nån paté.
De som handlar i "svampbutiken" har fem olika varianter, som dessutom råkar vara franska att välja på. Dessutom nästan till "franska priser".
Så ringlar man över lite valnötsolja, hackar lite persilja eller någon annan ört och rätten är klar. Om man vill kan man hacka en liten schalottenlök eller lägga till några kuber fetaost.
Igår grillade vi lite grisfilé och då gjorde jag en annan enkel variant. Tinade upp ca 150 gram räkor. Tog färdigtskalade eftersom jag inte ides skala. Lagade snabbt till en hollandaise och hackade i lite fransk dragon och persilja, så det blev nästan en bearnaise.
Så tog jag fram och rostade en varsin skiva bröd. Lade räkorna på och täckte med hollandaisen. Kallades pillade räkor i trängsel i det tv-program jag fick iden från, vill jag minnas. Och får väl då kallas så, även om de inte var hempillade.

Inga kommentarer:

Andra sidor