VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



17 juni 2008

Annorlunda nypotatis?


Hej alla mina vänner!

Det närmar sig midsommar. Vi firar sommarsolstånd och man tror ju då att trädgårdslandet skall vara färdigt att skörda, men så är det ju aldrig. Speciellt som jag ju aldrig är så tidig med att så. Man skall ju inte så i kall jord, som det heter.
Men tacknämligt så växer min stora stolthet, den franska dragonen lika bra som vanligt. Kanske min mest pris- och arbetsvärda växt. Köpte den för typ fem år sen. Då blev den kanske 20 cm hög och jag stödde den med en liten gren. Sen har den bara blivit större och större och bredare och bredare. Nu räcker bladen hela sommaren och dessutom blir det över en hel del att torka. Vissa anser t.o.m att de torkade har en ännu finare arom.
Grepen är inte kvarglömd utan placerad som måttstock istället för den traditionella tändsticksasken. Fruns kommande stolthel, squashen, syns ju knappt och duger inte som måttband.
Dillen som ju hör nypotatisen till har ju däremot knappt kommit upp. För att inte tala om potatisen, men det finns ju att köpa lokala i alla fall.
Ett litet tips kan jag komma med hur man skall ”koka” potatisen. För några år sedan kom jag att tänka på att jag läst att det finns hälsofreak, som kokar potatis och sedan dricker vattnet och kastar potatisen. Så för att få nyttigare potatis och testa smaken så började jag testa att koka i mycket lite vatten. Och det fungerade utmärkt.
Så under de senaste fem åren så har jag aldrig använt mer än ca en halv dl vatten när jag kokar potatis. Nypotatisen (r) är blir kanske allra bäst.
Man tar alltså potatisen och tvättar av den. (större potatis tärnas) De är ju små och jämna och man tar en kastrull som är så stor att de täcker bottnen. Så lägger man i en / två matskedar smör och ca ½ dl vatten / vittvin, lite salt och kokar upp det hela. Sedan sänker man värmen och lägger locket på och väntar tills potatisen är klar. Man kan ruska lite på kastrullen mellan varven, så att de inte bränner fast.
Om man vill kan man tillsätta en matsked smör innan serveringen och naturligtvis den traditionella dillen.

Trevlig midsommar!

Inga kommentarer:

Andra sidor