VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 okt. 2010

Chokladfestival i Châtellerault




Hej alla mina vänner!

I lördags var vi på en chokladfestival till Châtellerault, som ä ren av våra grannstäder en halvtimmeväg från slottet.
Festivelen arrangerades av två regioner västerut i Frankrike. Som vanligt kunde man även hitta andra varor är de, som hör till själva festivalen.
Av den anledningen kunde vi avsmaka en Champagne, som vi tyckte var i torraste laget. Men vi hittade ett mustigt rödvin från Roussillon dvs nångra mil från spanska gränsen.
Choklad fick man naturligtvis smaka på i alla dess former. Med nötter, med mandlar och även med gele av sauternevin.


Här är då istället chokladbitar som ser ut som de nu aktuella kastanjerna.

Vid en monter smakade jag på "nötter", som visade sig vara kakaobönor från Dominkanska republiken. När mannen övergick till engelska så förtod jag att de inte var avsedda att ätas utan bara att ses på. Men inte smakade de så illa och jag kan ju ännu skriva detta inlägg.

Kunde även se några askar med cigarrer, så jag frågade om de sålde några. De gjorde de inte utan han bjöd istället en cigarr åt mig och gav en fin väska åt Frun med lite broschyrer från Dominikanska republiken. Det ser nog väldigt spännande ut där. Och cigerren som jag påbörjade på kvällen var nog väldigt god. Kanske man nån ruggig vinter skulle fara över en sväng?


Det fanns även smycken, som såg ut som choklad.

2 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Vad härligt att skåda, choklad i alla former, theobrominet kommer väl till pass för kroppen, speciellt kvinnor lär vara helt beroende av det. Om jag inte mins helt fel så var det så att påven under 15-1600 talet försökte förbjuda kakaon under fastan men fick sådant mothåll från speciellt Spanien och de Spanska damerna som i en slags protest även tog kakao drycken med sig till kyrkan, därav uppkom också den regel som idag säger att drycker inte strider mot reglerna i fastan och att drycker som kakao inte är förbjudna under fastan. De du, som med så mycket annat i Gastronomi så har många av det råvaror vi använder oss av uppkommit efter krig, nöd och elände, eller på grund av andra ohyggliga ting, och chokladen hör till ett av dem, men lika fullt är den sjuttons god.

stephan sa...

Visst är det ju så att speciellt kvinnor gillar choklad, men om jag inte minns fel så drack Casanova några tiotal koppar per dag och tyckte det var "bra" att dricka :)

Andra sidor