VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



11 juni 2008

Lite mer om abborrecept o gäddrecept



Hej alla vänner!

Nu börjar abboerren bli lite fetare. I lördags var det dags för abborre med kryddsmör (recept 26/4). Fileerna är nu såpass nätta att man vågar sätta med en bild.
Allt kan göras på två sätt, som det står i förordet på en fransk kokbok, som finns i min hylla. Man kan steka en abborrfile på två sätt. Själv brukar jag börja med yttersidan eftersom den annars lätt böjer sig och kan bli svår att steka. Sen serverar jag den alltid med yttersidan /silversidan uppåt. Men jag vet att det finns andra som vill att innersidan skall serveras uppåt!
Till abborren och den minimala salladen serverades ett glas Cremant d'Alsace, en fyllig mousserande, som vi kunde sitta och läppja på medan grisfilen och de övriga grönsakerna blev färdiga på grillen. Ett såpass kraftig moussseraden går även mot ett lätt kött. Och det blir ju alltid lite mer festligt med bubbel.
På fredagen hade vi en varsin stekt gäddfilé till förrätt medan grillen värmdes. Mycket enkelt. Hade tänkt laga en bearnasie, men glömde ägget och orkade inte gå upp till huset så det blev bara lite brynt smör, som jag sedan lade lite hackad dragon, persilja, timjan och körvel i.
Jag brukar först bara lägga fileerna på tallriken. Magsidan är ju så gott som utan ben. Ryggsidan skär mar 1/3 från mittsträngen och plockar bort de synliga benen för hand. Så slår man över den brynta örtsåsen och njuter av fisken. Vi tyckte att ett glas chardonnay pasade bra. Händigt med bag-in-box till förrätten.
Som jag skrev tidigare (5/4) så tycker jag att de mindre gäddorna är bäst. En gädda på 1 kg ger ca 350 gram file eller 2 * 175 gram. Lämplig för en stekpanna. Lämplig för två. Bra att steka så att den blir genomstek. Man kan även slå i några matskedar av (bulk)vittvinet då man vänt fileerna. Denna sås kan även slås över fisken. Kanske lite bättre bantarmat än smörsåsen om man är på det humöret.

Inga kommentarer:

Andra sidor