VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



8 maj 2010

Gästabud


Hej alla mina vänner!


I veckan hade vi nya gäster, som fick testa Chez Stephan. Vi har nu turen att ha blommande irisar i "vår "lilla trädgård, och eftersom det bara var kring +20 så valde vi att sitta inne med lite irisar på borde istället.

Till förrätt blev det en sallad, dvs ett salladsblad med en skiva kallrökt lax, kokta vaktelägg, kapris, sparris från grannbyn och en hollandaisesås. En liten skiva av Chauese-osten från Champagne och lite nyklippt persilja från landet. Äggen är nu från vår nya leverantör i grannbyn. "Upptäckte" dem när jag skulle hämta kapunen, som jag tillredde åt de förra gästerna. De säljer nämligen kyckling och kanin enligt reklamen, men har även lite överloppsägg, med väldigt stor och vacker gula, vilket ju syns bra när man tillreder majonnäs/hollandaise.

Jag tyckte att ett glas mousserande (rätt så lokalt) Saumur kunde passa till detta.

Till huvudrätt blev det min boeuf bourgigninne gjord på hälften nöt, hälften rådjur. Det var från min stora sats nyligen, som jag gjorde på två flaskor vin. Till detta naturligtvis tagliateller och svartvinbärssylt och för färgens skull lite "sallad" och en cornichon.

Från vinkällaren hade jag plockat upp en Côte de Rhône Vielles vignes, som de skriver dvs på gamla vinstockar. De är från 1920-talet och då har rötterna hunnit långt ner och ger fina aromer. Visserligen kostar de oftast nästan dubbelt upp mot vanliga viner, men prisskillanden är ju inte så stor. Framför allt som vi sedan köpte två lådor för att få 50% rabatt på dem :)

Till efterrätt blev det enbart en bortlagad jordgubbstårta, som jag förbättrade med egenvispas creme Chantilly dvs vispgrädde med socker och vanilj.

Ja sen var det inget mer, men en lunch är ju ändå bara en lunch... eller hur?

Inga kommentarer:

Andra sidor