VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 maj 2010

Frystömning


Hej alla mina vänner!

Den senaste tiden har menyerna varit lite ovanliga. Orsaken är att vi ju är på väg hemåt igen och måste tömma frysen. Och ekorren har varit kanske lite för flitig. Så de två senaste månaderna har det varit inköpsförbud på kött. Nästan. Liksom fisk eftersom vi haft både gös och sjötunga, en hel del och ja räkor måste man ju ha en gång i veckan...
Nå hur som helst så testade jag friterad sjötunga i fredags. Och så hittade jag en halv påse friterad potatis. Så då var det bara att tillreda en fristyrsmet på ägg, grädde, vatten och mjöl. Vi har rätt mycket grädde. De säljer den ju i flaskor, som kan förvaras varmt. Behändigt. Lite färsk persilja och ett glas Mâconvin fick komma med på ett hörn.
På lördagen så försökte jag bli av med lite sill, som annars skulle bli gammal i sommar. Helt tydligt så är vi sällan sugna på sill här. Det passar liksom inte in. Och eftersom jag än en gång köpt sparris, så fick vi hoppa över färskpotatisen.
Den normala hollandaisen fick bytas ut mot hemlagad fransk dressing, som vi har gott om och creme fraise, som vi har gott om. Hollandaise ÄR godare, men sparris till sill är helt ok. Och passade bra till ett glas Tourainevin.
Till huvudrätt så plockade jag fram en fasan, som jag tidigare plockad fjädrarna av. Lite vinterpotatis och de sista svamppåsarna kom väl till pass. Viner har vi fortfarande gott om, så det blev ett Loirevin.
Jordgubbarna har nu kommit till en trevlig prisnivå, dvs 2,50/kg för spanska jordgubbar. Och grädde har vi.... men Frun hade det knepigt med marinaden. Portvinet var slut. Men hon blandade Pisang Ambon och lite Whiskey. Ni, som har gott minne minns ju att hon köpte en flaska i början av vår vistelse. Det blev faktiskt riktigt gott. En ny klassiker, som vi brukar säga.
Ikväll blir det grodlår till förrätt, bouef bourgignonne, de ostar, som inte packas för resan och färska jordgubbar. Sen börjar frysen vara rätt så tom. Lite måste vi ändå spara till hösten. Det är ju ändå inte så långt dit :)

Inga kommentarer:

Andra sidor