VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



4 maj 2010

Gästmat


Hej alla mina vänner!


Senaste vecka hade vi gäster på besök och jag "testade" lite foie gras, sniglar, ostron, sparris, vaktelägg, grodlår, kalv, vaktel, kapunoch räkor. Det mesta for ju förvånansvärt snabbt undan :) Det var väl egentligen bara ostronen, som jag fick hjälpa till med. Tur att de var bland de bästa jag ätit!

En kväll överraskade jag med nötfilebitar, pommes frites, sallad och en hemlagad hollandaise med torkad dragon. Till det hade vi ett glas röd klassisk Medoc från Bordeax, som ju ligger sydväst om oss. Det var ju dit Autoroute, som vi "hoppade av" från var på väg till.

Vi hade naturligtvis några ostbrickor och även gästerna fick välja lite ostar. Nya för oss blev åtminstone Grand Murols. Från Auvergne, dvs centralmassivet söder om oss. Rejäl arom om man säger. Nästan hård med gulbrun skorpa. Finns på fotot från finalkvällen då vi hade nio ostar med St-Maure de Touraine i mitten; den lokala getosten.

Vi upptäckte även Normanville, från Normaniet. Rejäl hmpf arom av, ja, nå, vi tar det en annan gång. Såg ut som och påminnde om en kraftig Brie de Meaux/Melun.

Sen var det även en som valde hem en Rambol Valnötsost. Tror att vi haft den förr, men hittade den inte i matbloggen. Hur som helst så verkar den vara holländsk. Den gick bra åt ändå. Och så hade vi ju i alla fall tur med vädret!

2 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Man blir lite avundsjuk på det ostar du har till ditt förfogande där bortta, och för att inte tala om alla vinerna. Förresten hur är det med vita viner från Rhone, har för mig att jag en gång för inte så läönge sedan smakade ett vitt därifrån men är inte helt säker ändå och namnet på det har jag tyvärr glömt, men det var ytterst bra till kyckling.

stephan sa...

Jo, vi har det bra ännu tio dar, sen är det slut för denna gång. Hemma är allt "lite" dyrare. Idag kostade sparrisen från grannbyn 9€ / 2kg!
Vinet är antagligen från norra Rhône gjort på den kraftiga Viogner-druvan. Sällsynt, men fint. Kan även ha varit den sälsynta vita Châueaneuf-du-Papen. Båda med mycket karaktär.

Andra sidor