VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



25 maj 2010

Läckerheter från Frankrike och byn.



Hej alla mina vänner!

Haft lite strul med internet. Är nu på det andra mobila, men det blir nog återgång till fast med trådlöst inomhus igen!
Vädret var ju vackert och vi kunde sitta ute, som synes. Blev inte så lång paus som vi befarade. För att inte drabbas av alla abstinenser så plockade jag fram en burk hemsläpad foie gras. Lade på en klick av saffrangelén. Frun tiggde till sig kryddgurka och jag bestämde mig för att ta fram Lasses senap. Mycket trevliga smakkombinationer. Till detta tog vi ett glas söt dryck av Sauternetyp. Var nämligen så att vi hade två slattar på slottet som jag satte i en plastflaska innan vi for tillbaks!

Till huvudrätt hade vi getfilé, som vuxit till sig inom hörhåll. Även den tillhörande svampen hade Frun plockat inom promenadavstånd. Lite broccoli med den underbara valnötsoljan, som vanligt. Hade lagt lite svartvinbärsgelé, men den var ingen höjdare. Härköpt dvs 4 ggr dyrare än i Frankrike, och sämre i arom och konsistens = alltför hård. Varför kan de inte få geléerna med samma konsistens ens här som i Frankrike. Svärmor klarar de, men ingen som säljer kommersiellt.
Vi tetsar oss igenom de portugisiska vinerna och turen kom till ett vin från Douro. Prisvärt ansåg vi i relation till var franska kostar här på momopolet. Men det har ju sina välbekanta skatter. Det jag däremot inte hört om förr så är syltskatten!
Ostbrickan är som vanligt till stor del hemsläpad. Bredvid syns ett av mina första försök att baka eget bröd igen. Min minneslapp hade jag tapapt, så nu får jag experimentera lite igen. Varför skrev jag inget på matbloggen!!??

Inga kommentarer:

Andra sidor