VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



19 maj 2010

Tillbaka till utmarkerna!

Hej alla mina vänner!

Ja ni har väl märkt att Carl-Jan Granqvist, har lånat hälsningsfrasen i sin nya reklam :)

Vi har (haft) problem med intrenet, men vi har redan hunnit fira 1,5 helg hemma.
Vi inledde med lokal kallrökt lax på en bädda v sallad och några droppar av hemsläpade valnötsoljan. Den bara kunde jag inte översomra / låta åldras i Loiredalen.
Till detta tog vi en glas Quinta da Alorna, någonstans från Portugal.
Eftersom det ju känns lite hårt att hetala tre gånger mer än man är van för de franska vinerna så har vi bestämt att testa igenom lite portugisiska i sommar. Då är det nya viner för oss, så vi inte har något lågt referesnpris i bakhuvudet. Dessutom har vi ju planerat en lite längre sväng till Portugal i vinter, så då är det ju bra att lära sig lite. Vet ju inte mycket om portugisiska viner i detta nu.



Till huvudrätt blev det grisinnerfilé med en champinjonstuvning och oj då, lite usel spagetti.
Jag har ju fått en del uppskattande / "avundsjuka" kommentarer om utbudet i Framkrike under vintern, men nu behöver ni inte känna er avundsjuka. Back to rality. Den ena affären vi handlar i har inte äggtagliateller. Ingen av de tre vi handlar i har färska räkor, kaniner, ostron, Chaurseost, St-Maure-de-Touraineost, vaktel, osv, osv, osv... Vi kommer att lida både av abstinens och bli chockad många gånger under sommaren. Första gången blev ju med det vita brödet. Köpte en sort som jag själv skulle värma i ugn, men den var ju degig innanför. Får väl snabbt testa igenom några andra innan jag börjar baka själv.
Till grisen testade vi ett portugisiskt vin, jag glömt namnet på. Men bra var det!

Men lite lyckades vi plocka hem av ostar, så ostbrickorna har vi inget problem med. En eller två från Norden och en par från Frankrike, så kan man ju överleva i alla fall :) Som jämförselse så satte jag ett värmeljus i förgrunden. Och en "liten" Brie de Meaux kom även med utöver den "lilla" plastburken!



Inga kommentarer:

Andra sidor