VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



4 aug. 2010

Rökt abborre och annan sommarmat


Hej alla mina vänner!

Det börjar bli lite lugnare i mat-dagboken av den orsak att det vi äter helt enkelt är lite samma sak, som vi haft tidigare och då känns det inte så intressant att dokumentera det.
Fisket går VÄLDIGT dåligt nu när det varit upp till +25 i vattnet. Fisken dör i näten och det är inte så skoj att bara plocka ut några abborrar och ge dem åt måsarna.



Men häromdagen råkade vi gå förbi ett stånd med rökt abborre och då slog vi till. En liten sallad typ grekisk och en liten örtmajonnäs (notera den gula färgen tack vare att hönorna ör utegående) och nygräddat bröd tyckte jag att passade till. Och ett glas vin chilensk chardonnay. Allt annat var vi nöjda med, men vinet ska vi INTE ha igen.

Sen hade Frun gått förbi ett stånd med jordgubbar. Dvs hade ju inte bara gått förbi utan även tag en burk med 500 gram. Vi har ju nämligen normalt våra principer om "smärtgränser" för jordgubbar. I Frankrike fick man ju titt som tätt spanska gubbar för 99 cent så där hade vi gränsen 2€/ halvkilo, vilket de bortsett från tiden under askmolnet nog fick tag i. De franska var ofta något dyrare. Det är ju intressant med jordgubbar att de alltid blir billigare ju längre de transporteras :) Här hemma kostar de inom cykelavstånd nästan 6 ggr mer än de spanska!!!, men de som transporterats med bil kostar ju "bara" fyra gånger mer, och det vill Frun ha.



Och det är ju enkel mat även det. Lite vispad grädde med fransk vaniljarom och lite socker och så är det klart.
På sommaren passar det ju även bra med lasagne. Dvs Frun tycker nog att det alltid passar. Recept har jag haft tidigare, men en liten trevlig bild kan ju rymmas med i alla fall!

Inga kommentarer:

Andra sidor