VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



20 sep. 2010

Ankbröst i premiären.



Hej alla mina vänner!

Så är vi tillbaka till Loire igen. Blev en liten paus mot slutet i bloggen eftersom det inte kändes så inspirerande i väntan på vad som komma skulle.
Vi anlände sent på fredagkväll, så det blev att fara till matbutiken omgående för att lördagen skulle kunna avnjutas på ett korrekt sätt.
Till förrätt blev det den enkla, men goda kombinationen av färska räkor, crème fraîse och det lokala vita brödet, som man i Norden kallar baguette, men som i Frankrike heter Pain och som väger 450 gram och kostar 1,04 om man väljer att köpa det i ett blulangerie. Till detta hade jag plockat fram en mousserande Touraine 2007.
Till huvudrätt blev det stekt ankbröst eller -filé som det även kallas. Brysselkål passar ju bra och en champinjonstuvning sitter aldrig fel. Och en klick bjärnbärsgelé tyckte jag att skulle kunna passa i mitten. De hade vinmarknad i affären, men vi har så många viner i vår källare så det enda jag vågade köpa var en vinkaraff. Från källaren plockade jag upp en Sainte-Estèphe 2006, som redan hade överomrat två gånger i vår källare.
Osttallriken kom att innehålla 1. den mörka Selle sur Cher - en getost, (och medsols) 2. Lou Perac, en fårost som var ny för oss och förrädiskt god, 3. St-Nectaire fermier dvs en lite robustare variant, 4. bleau de brebis, en blåmögelost på fårmjölk och 5. Brie de Meaux - klassikern.
Till efterrätt blev det bara färska frukter; aprikoser, fikon, vindruvor och nektatiner med vispad grädde smaksatt med socker, vanilj och kanel, som omväxling. Sen var vi mätta :)

Inga kommentarer:

Andra sidor